lijk aan het begin van hetzelfde proces staat als de
eActros in 2018. In 2023 moeten de eerste klanten met
testtrucks gaan rijden, in 2027 moet de serieproductie
beginnen. Eerst gaan wij maar eens met de GenH2-
truck rijden. Of meerijden eigenlijk, want Mercedes-
Benz heeft de regel dat testtrucks niet door journalis-
ten mogen worden bestuurd. De GenH2-truck ziet
eruit als een gewone Actros, veel normaler dan het
prototype van vorig jaar. Waarom het nodig is weten
we niet, maar onze testchauffeur moet en zal de acce-
leratie van de GenH2 demonstreren. Het moet gezegd
worden: de waterstofBenz gaat er als een raket van-
door, maar wij zijn niet onder de indruk. Bij ons weten
vindt alleen Elon Musk de acceleratie van een vracht-
wagen van onderscheidende kwaliteit.
De GenH2 maakt gebruik van gasvormige waterstof
en een brandstofcel om op elektriciteit te kunnen rij-
den. Daarmee is een actieradius te realiseren van 200
km. Dan rijd je weliswaar met een 40-tons combinatie,
maar 200 km is voor een echte langeafstandstruck
natuurlijk niet veel. Mercedes-Benz wil de GenH2 ook
nog gaan testen met vloeibare waterstof met een
brandstofcel. Dan stijgt de actieradius naar 1.000 km
en dat past al veel meer bij een truck voor de ‘long
haul’. DAF Trucks wil de verbrandingsmotor in leven
houden door hem te laten draaien op vloeibare
waterstof, maar Mercedes-Benz zegt desgevraagd
weinig te zien in de combinatie verbrandingsmotor-
waterstof. Roland Dold, senior manager advanced
engineering bij Daimler: “We kijken er eerlijk gezegd
wel naar, maar vragen ons af of het een oplossing is
voor de lange termijn. Uiteindelijk hou je altijd wat
uitstoot en je moet een nabehandelingssysteem
gebruiken. Het is geen zero emissie en daarom zal het
misschien ook niet geaccepteerd worden door het
grote publiek. Het is zeker niet voor brede toepassing,
maar misschien voor speciaal transport, heavy toepas-
singen etc.” Wat echt het beste alternatief is als het
gaat om brandstoffen, zal dus in de toekomst blijken.
Niet in het Now dus, maar in het Next.
rij-impressie
Aan de achterzijde van de GenH2-truck is de hoogstaande
techniek nu nog fraai te zien.
Wie nog
gewoon diesel
wil gebruiken
heeft aan de
Actros l een
wel heel fraaie
truck.
36 | oktober 2021 TTM.nl
32-33-34-35-36_mbrij-impressie.indd 36 13-10-21 10:23