Pagina 40 van: TTM.nl nr. 4 2021

40 | oktober 2021 TTM.nl
techniek
model dat voor een TCO-neutrale operatie moet staan. Nieuwe
Europese markten zouden Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen en
Nederland zijn. Over hoe en wanneer Nederlandse vervoerders
kunnen gaan rijden met de Xcient Fuel Cell, kon Nabil Nachi
helaas nog geen uitsluitsel geven. “We verwachten volgend jaar,
in 2022. Belangrijk is dat we een zelfde ecosysteem als in
Zwitserland kunnen aanbieden, inclusief partners voor sales en
aftersales. Dat moeten we eerst goed voor elkaar hebben voor we
een datum voor marktintroductie kunnen afgeven”, aldus Nachi.
Vanuit Zwitserland melden bronnen aan TTM.nl dat marktintro-
ductie voor Nederland inderdaad op de agenda staat voor eind dit
jaar dan wel begin 2022.
leGo
Hyundai kijkt natuurlijk niet alleen naar wegtransport, en zeker
niet alleen naar Nederland. In 2040 moet het mogelijk zijn om
met waterstof als energiebron een duurzame samenleving te
laten draaien. “De brandstofceltechnologie ontwikkelt zich snel”,
schetste topman Euisun Chung van Hyundai Motor Group, iets na
de Nederlandse presentatie tijdens het online event Hydrogen
Wave. “De brandstofcelmodule is door de jaren heen veel kleiner
en in iets meer dan achttien jaar tijd 98 procent goedkoper
geworden. De modules zijn natuurlijk het hart van onze FCEV-
voertuigen. Maar als je ze als Lego-blokken bij elkaar zet, kunnen
ze aan ook woningen of bedrijven energie leveren. In 2040 moet
het mogelijk zijn om met waterstof de samenleving van schone
energie te voorzien. De inzet van brandstofcelmodules zal onze
samenleving veranderen, op eenzelfde manier als de industriële
en digitale revoluties.”
VerbrandinGsmoTor
In de auto- en truckindustrie is Hyundai al lang bezig met de
brandstofcel. Het Koreaanse merk ziet bedrijfsauto’s in rap tempo
kandidaat worden om uitsluitend elektrisch te rijden. “In 2028 wil
Hyundai enkel nog bedrijfsauto’s op de markt brengen die batte-
rij-elektrisch of met een brandstofcel worden aangedreven.”
Hyundai introduceert in 2023 updates van haar brandstofcelsys-
teem, met 100 kW- en 200 kW-varianten. De operationele kosten
zullen meer dan de helft lager zijn dan voorheen en het volume
van de module zal 30 procent lager zijn. Tegelijk wordt de vermo-
gensoutput verdubbeld”, laat Saehoon Kim, vicepresident en
hoofd van de Fuelcell-divisie bij Hyundai zien. Die modules zullen
terechtkomen in de personenauto’s, maar ook in de bedrijfsauto’s
van Hyundai. Dus ook in de nu al succesvol geteste Hyundai Xcient
Fuelcell. Daarvan zal in 2024 ook een versie als trekker worden
gepresenteerd. En dan is het nog maar zes jaar tot 2030, het jaar
waarin de TCO van brandstofcelvoertuigen even groot moet zijn
als van batterij-elektrische voertuigen, zegt Hyundai. Als het gaat
om de waterstofvisie van Hyundai, is de brandstofcel trouwens
niet heilig. “Nee, zeker niet. Een verbrandingsmotor met water-
stof is ook interessant, daar kijken onze engineers zeker naar. Alle
technologie om CO2-neutraal te worden is welkom, ook bij ons”,
vertelt hoofd R&D Albert Biermann desgevraagd.
Trailer drone
Hyundai liet tijdens de online presentatie ook diverse nieuwe
concepten zien. De Trailer Drone is er een van. “Hiermee heront-
38-39-40-41-42_hyundaiinnl.indd 40 13-10-21 10:24