gebrek aan motorgedreun doet je nu pas beseffen hoe
aanwezig dat eigenlijk is. De rust is weldadig aan boord
van de FH Electric. Dat heeft Volvo Trucks echt goed
gedaan. De FH Electric is goed te manoeuvreren en de
aandrijflijn reageert goed op het stroompedaal. Druk je
het wat dieper in, dan kun je merken dat de I-Shift er de
diverse gangen inlegt. Dat is een nieuwe ervaring in een
elektrische truck, en niet direct een positieve. Volvo Trucks
laat echter weten dat er met verdere softwareaanpassin-
gen een soepeler operatie van de I-Shift mogelijk is.
niet Zo ver
De maximale actieradius van de FH Electric, en ook de
FMX Electric, bedraagt 300 km. Dat is voor een bouwtruck
als een FMX prima te doen, maar bij de FH Electric moeten
we even nadenken. Een FH associeer je met langeafstands-
transport, maar dat idee moet je nu loslaten. Deze FH
Electric is met deze range hoogstens geschikt voor inter-
regionaal vervoer. Helemaal niet erg: we zien zo voor ons
dat supermarkttransporteurs met de FH Electric kunnen
pendelen tussen warehouse en supermarkten. Opladen
moet dan tussendoor gebeuren bij het warehouse bij-
voorbeeld, en dan is een dag werken goed mogelijk.
ePto
Met de FMX Electric zou je op de bouwplaats kunnen
laden. Wie een elektrische truck gebruikt, moet goed
nadenken en plannen hoe hij hem het beste kan inzetten.
Volvo Trucks heeft diverse tools om daarbij te helpen
overigens. Onze rit met de FMX verloopt ongeveer het-
zelfde als met de FH Electric. Ook de FMX is heerlijk stil en
daarom een genot om in te rijden. De Palfinger-kraan is
met een keuze aan drie PTO’s te gebruiken met energie
uit het accupakket. Dat gaat wellicht iets ten koste van de
actieradius, maar nogmaals: wie slim zijn werk plant, kan
ver komen.
Volvo Trucks ziet de introductie van elektrische trucks als
mogelijkheid om jonge mensen te interesseren voor het
chauffeursvak. Dat lijkt een geweldige oplossing voor
vervoerders, ware het niet dat een elektrische Volvo, drie,
vier, misschien wel vijf keer zo duur is als de dieselversie.
Overleg met opdrachtgevers of die extra willen betalen
voor emissievrij vervoer is aan te raden. Nog mooier zou
het zijn als het demissionaire kabinet (‘Hallo, Den Haag,
bent u daar nog?’) eindelijk eens over de brug komt met
de aanschafsubsidie voor elektrische trucks.
Rij-impressie
Achter de Fh electric hing een citytrailer. Wel zo toepasse-
lijk natuurlijk.
volvo biedt
diverse tools,
ook voor in de
cabine, om het
rijden met een
elektrische
truck makkelij-
ker te maken.
60 | oktober 2021 TTM.nl
Scan de QR-code voor het vlog over
deze rij-impressie.
56-57-58-59-60-61_volvoelectric.indd 60 13-10-21 16:12