Pagina 62 van: TTM.nl nr. 4 2021

62 | oktober 2021 TTM.nl
VSDV bouwt verder met PTV Route Optimiser ST
Elke ochtend arriveren tientallen vrachtauto’s bij het depot aan de
Beiraweg in Amsterdam met palletzendingen voor de binnenstad van
Amsterdam. Ze zijn afkomstig van klanten elders in het land, maar ook
van andere logistiek dienstverleners. “Ze gebruiken ons depot omdat
ze zelf geen vestiging aan de rand van de stad hebben of niet het
juiste materieel of de stopdichtheid hebben voor de binnenstad. Wij
verzorgen voor hen de last mile”, vertelt Yorden Greuter, distributie-
manager van Van Straalen De Vries (VSDV).
Sinds de overname van Peeters Vervoercentrale in 2017 is het depot
aan de rand van Amsterdam een belangrijk knooppunt in het netwerk
van VSDV. Mede door de integratie van de activiteiten van Zonneveld
Transport uit Beverwijk en BeVe Transport uit Zaandam, overgenomen
in respectievelijk 2019 en 2020, is de organisatie in enkele jaren met
40 tot 45 procent gegroeid. “Een eindje verderop aan de Kaapstadweg
hebben we onlangs een warehouse van 5.000 vierkante meter
geopend. Daarmee genereren we nog meer transport voor het depot.
In 2018 hebben we een nieuw depot in gebruik genomen, maar dat is
inmiddels alweer bijna te klein”, lacht Greuter.
Korte ritten
Stipt om zes uur ’s ochtends gaan de planners in Amsterdam aan het
werk. Ze loggen in op het ritplanningssysteem PTV Route Optimiser ST,
dat alle zendingsgegevens uit het transportmanagementsysteem
LogisticManager haalt. Tussen zes en zeven uur is de planning klaar,
net op tijd voordat de eerste chauffeurs komen. “De tijd is te kort om
een aparte laadploeg neer te zetten. Daarom laten we de chauffeurs
zelf laden. Tussen elf en twaalf uur keren de eerste chauffeurs alweer
terug voor hun tweede rit van de dag. Mede vanwege de venstertij-
den en de snelle verbinding zijn de eerste ritten maar kort”, legt
Greuter uit.
Gemiddeld distribueert VSDV zo’n 1.100 zendingen per dag in de
regio Amsterdam. Naar schatting zijn 200 daarvan bestemd voor con-
sumenten, een aandeel dat sinds de uitbraak van het coronavirus
toeneemt. “We maken gebruik van verschillende voertuigen van ver-
schillende merken, van trekker met oplegger tot bakwagens. Ons
eigen wagenpark in Amsterdam telt in totaal 65 voertuigen, daarnaast
maken we gebruik van charters. Vanwege de snelle groei is dat aan-
deel de afgelopen jaren flink toegenomen.”
Zero emissie
Amsterdam loopt voorop met beleid omtrent zero-emissiezones.
Vanaf 1 januari 2025 moet het hele gebied binnen de ring A10 uit-
stootvrij zijn, vanaf 2030 geldt dat voor de hele gemeente. VSDV
bereidt zich daar op voor. “Voor de binnenstad hebben we inmiddels
zes elektrische voertuigen van Emoss, waaronder één geconditioneerd
voertuig voor koel- en versproducten. Dat aantal zal ongetwijfeld
toenemen, misschien wel verdrievoudigen”, vertelt Greuter.
PTV Route Optimiser ST is hierop voorbereid. De Emoss-voertuigen
kunnen in het ritplanningssysteem als elektrisch voertuig met een
beperkte actieradius worden aangemerkt. “De actieradius is op dit
moment niet groter dan 120 kilometer. Dat is genoeg voor Amsterdam,
aangezien we vrij dichtbij de binnenstad zitten. Het grootste pro-
bleem qua planning betreft de lange reparatietijd. Als een elektrisch
voertuig defect is, moet die terug naar de Emoss-fabriek. Het duurt
dan best lang voordat die weer inzetbaar is.”
Distributie in Amsterdam levert meer uitdagingen, stelt Greuter. Hij
noemt het op 1 oktober ingestelde verbod om met voertuigen zwaar-
der dan 30 ton de binnenring (s100) in te rijden. “Dat zijn extra beper-
kingen, maar wellicht ook nieuwe kansen. Daarnaast hebben we in
Amsterdam te maken met ongelooflijk veel tijdrestricties. Die lijken
alleen maar toe te nemen. Een goede planning is dan cruciaal.”
Zendingen uitwisselen
Sinds de overname van Peeters Vervoercentrale bouwt VSDV aan een
eigen divisie voor fijnmazige distributie. Na de overname van TLS
Logistics in 2020 telt het netwerk nu vijf vestigingen. Net als Amsterdam
vormen de vestigingen in Heerhugowaard, Vaassen en Drachten
belangrijke draaischijven voor palletzendingen, terwijl Obdam het
knooppunt is voor buitenmaatse zendingen en LTL-zendingen.
Bij de integratie van het distributienetwerk speelt PTV Route Optimiser
ST een belangrijke rol. De planners in Amsterdam, Vaassen en
Drachten maakten al gebruik van de ritplanningssoftware van PTV,
maar dat waren verschillende, verouderde versies. “Als we daadwer-
kelijk één geïntegreerd distributienetwerk willen, moeten we infor-
matie kunnen delen tussen de depots”, verklaart Pieter Jan Stadt,
logistiek manager bij VSDV. “Wij willen dat planners in elkaars plan-
ning kunnen kijken en zendingen kunnen uitwisselen. Wij willen
flexibel zijn in de toewijzing van servicegebieden aan de depots. Want
het gebied dat vandaag bij het ene depot past, past morgen misschien
beter bij het andere depot. Als Vaassen vandaag door omstandighe-
den wat minder capaciteit heeft, moeten we dat kunnen opvangen
door een deel van de zendingen over te hevelen naar Amsterdam en
Drachten. Nu ontbreken de tijd en het inzicht om dat soort beslissin-
gen te nemen.”
Met zeven overnames in twee jaar tijd behoort Van Straalen De Vries (VSDV) tot de snelst groeiende transportbedrijven
van Nederland. Met name in fijnmazige distributie heeft VSDV flinke ambities. Een belangrijke stap in de verwezen
lijking daarvan is de keuze voor één centraal ritplanningssysteem: PTV Route Optimiser ST. Het depot aan de rand van
Amsterdam ging daarmee als eerste aan de slag.
Centrale ritplanning
teKst: MARCEL TE LINDERT | Foto’s: SEBASTIAAN ROZENDAAL/DUTCH PHOTO AGENCYICT
62-63-64-65_ictptv.indd 62 12-10-21 16:13