Pagina 65 van: TTM.nl nr. 4 2021

De implementatie van één centraal ritplanningssysteem biedt ook
mogelijkheden voor samenwerking met de andere afdelingen van
VSDV. Stadt noemt als voorbeeld de afdeling die full truck loads
(FTL) plant. “Stel dat het depot in Amsterdam een distributierit
heeft die eindigt in Rotterdam. Dan zou het fijn zijn als het ritplan-
ningssysteem signaleert dat we op de terugweg in Rotterdam een
volle vracht voor Amsterdam kunnen oppikken. Ook de shuttles
tussen de depots kunnen we wellicht in de FTL-planning meene-
men. Als je niet elkaars zendingen en planningen ziet, zie je nooit
de kansen die zich voordoen. Zeker niet in de hectiek van de dag.”
Compleet plAnVoorstel
De keuze voor het ritplanningssysteem van PTV kwam vrij een-
voudig tot stand. De planners in Vaassen en Drachten maakten al
gebruik van PTV Smartour, het vorige ritplanningssysteem van
PTV. De collega’s in Amsterdam maakten zo ongeveer als laatste
in Nederland nog gebruik van het verouderde PTV Intertour-
systeem. “Vorig jaar maart zijn we hier overgestapt naar Route
Optimiser ST. Dat biedt veel nieuwe functies. Met één druk op de
knop krijgen planners nu bijvoorbeeld een compleet planvoor-
stel. Daarmee besparen we veel tijd. Dat is belangrijk, want de
tijdsdruk is groot”, vertelt Greuter.
De planners houden nu zelfs tijd over om tijdens het laden de
planning zo nodig aan te passen. “Alle zendingen worden netjes
aangemeld, maar niet alle zendingen komen daadwerkelijk bin-
nen op het depot. We kunnen nu sneller schakelen en nog wat
schuiven met zendingen, zodat elk gat in elk voertuig wordt
opgevuld.”
De uitdaging is om de planners optimaal gebruik te laten maken
van Route Optimiser ST. “Dat betekent dat de planners anders
moeten werken als voorheen”, legt Greuter uit. “Ze moeten het
systeem voor hen laten werken. Daarin investeren we veel tijd,
onder meer in training. En onlangs heeft een consultant van PTV
uitgebreid met de planners om tafel gezeten. Hoe kunnen zij het
systeem nog beter inrichten? Hoe kunnen zij nog slimmer hun
werk doen? Dat heeft ertoe geleid dat we nu ook het wagenpark
en het chauffeursbestand aan PTV Route Optimiser ST hebben
toegevoegd, zodat we in dit systeem direct de ritten aan de
juiste voertuigen en chauffeurs kunnen toewijzen.”
spelen met pArAmeters
Een van de uitdagingen is om alle kennis van planners over bij-
voorbeeld restricties in het systeem op te nemen. “Onze planners
moeten leren spelen met de parameters van het systeem. Hoe
beter die zijn ingesteld, hoe realistischer en betrouwbaarder het
planvoorstel. We halen nu 70 tot 80 procent eruit van alle moge-
lijkheden die het systeem biedt”, schat Greuter, die bijval krijgt
van Stadt. “Het zal nooit lukken om alle informatie in het hoofd
van de planners in het systeem te zetten. Daarom blijven plan-
ners altijd nodig. Die moeten het planvoorstel bijschaven en de
uitzonderingen afhandelen.”
Het ritplanningssysteem wordt ook op andere afdelingen van
VSDV ingezet. Stadt noemt de winkeldistributie voor super-
marktketens als Jan Linders. “Elk kwartaal sluit een van onze
analisten zich op om in overleg met de klant een nieuw ritten-
schema te maken. Op termijn biedt het systeem misschien ook
voordelen voor onze container- en sierteeltdivisie, maar voorlo-
pig ligt de focus op optimalisatie van de distributie- en FTL-
planning.”
nAAr één tms
Ondertussen blijft VSDV werken aan vervolmaking van het distri-
butienetwerk en IT-landschap. Eerder al maakte het bedrijf
bekend het volledige wagenpark te voorzien van de boordcom-
puters van Trimble. De volgende stap is de aanschaf van een
nieuw transportmanagementsysteem (TMS). Als gevolg van alle
overnames werkt VSDV vooralsnog met verschillende TMS’en.
zelfs binnen het distributienetwerk. In Amsterdam wordt
gewerkt met LogisticManager, maar in Vaassen en Drachten met
TALIS. Via de Enterprise Service Bus van Creative Gears zijn deze
systemen gekoppeld aan Route Optimiser ST. “Met één TMS kun-
nen we nog sneller en gemakkelijker zendingen uitwisselen. Ook
richting klanten biedt dat voordelen. Die hebben dan nog maar
één portal nodig om de status van zendingen te volgen”, stelt
Greuter. “En stel dat klanten met meerdere vestigingen hun zen-
dingen willen consolideren, zodat ze op het zelfde moment op
de plaats van bestemming aankomen. Zonder één TMS is dat
lastig te organiseren.”
TTM.nl oktober 2021 | 65
omdat de afstanden kort zijn, is de beperkte actieradius van de elektrisch aangedreven vrachtwagens nog geen issue.
62-63-64-65_ictptv.indd 65 12-10-21 16:13