De marges in transport blijven flinterdun. Het delen van
data en het creëren van transparantie helpt transportmana-
gers en -planners om hun vloot nog effectiever in te zetten
en stilstand te voorkomen. Als voorbeeld noemt Sjors de
Kruijf het nieuwe bandenspanningscontrolesysteem dat zijn
bedrijf Webfleet Solutions samen met moederbedrijf
Bridgestone eind september introduceerde. Hiermee kun-
nen transportbedrijven de data uitlezen van de sensoren die
voortdurend de bandenspanning van vrachtwagens contro-
leren. “Dit systeem helpt om de banden van alle voertuigen
op spanning te houden. Dat leidt tot minder dieselverbruik
en dus lagere kosten en lagere CO2-uitstoot”, vertelt de
sales director Benelux en Nordics van Webfleet.
CoaChen op rijgedrag
Het bandenspanningscontrolesysteem slaat alarm als er een
probleem met een van de banden wordt gedetecteerd.
Vlootbeheerders en/of chauffeurs krijgen dan een seintje,
zodat ze preventief kunnen ingrijpen. “Ze kunnen de band
vervangen voordat die stuk gaat. Dat is beter dan een klap-
band die leidt tot onveilige situaties, stilstand onderweg en
vertragingen bij klanten”, stelt De Kruijf.
Data is eveneens nodig om chauffeurs te coachen op rijge-
drag. Dat wordt alleen maar urgenter, nu het chauffeurste-
kort weer toeneemt, waardoor nieuwe, minder ervaren
krachten zullen instromen. “Kijk naar de oplopende druk op
de last mile. Steeds meer bedrijven werken met oproep-
krachten zoals studenten die alleen in de avond of het
weekend achter het stuur kruipen. Als werkgever is het
belangrijk dat je die oproepkrachten coacht op rijgedrag,
onderbouwd met betrouwbare data, om aanrijdingen en
schades te voorkomen. Goed voorbeeld hiervan is Just Eat
Takeaway, dat in Scandinavië auto’s inzet voor het bezorgen
van maaltijden. Alleen al van het gebruik van telematica
gekoppeld aan een fleetmanagementsysteem gaat een pre-
ventieve werking uit.”
Batterijmanagement
Webfleet heeft sinds de overname door Bridgestone drie
jaar geleden de ambities flink aangescherpt. Het bedrijf wil
niet alleen nummer één worden in telematica, maar ook in
elektrisch vervoer. “Het uitlezen van de data van elektrische
voertuigen is fundamenteel anders dan bij traditionele
vrachtwagens. We hebben niet meer te maken met diesel-
verbruik, maar met batterijmanagement. Andere factoren
spelen dan een rol, zoals het weer, de temperatuur en de
regeneratie van energie. Het rijgedrag speelt daarbij een
belangrijke rol. Chauffeurs die op tijd het gas loslaten, zien
TTM.nl oktober 2021 | 71
Controleren van de bandenspanning, coachen van minder ervaren chauffeurs of sturen op actieradius: we
gaan alleen nog maar meer data delen. Wat is er allemaal al mogelijk, hoe kunnen we dat toepassen en
wat zit er nog aan te komen? Webfleet laat zien wat ‘The Next Level in Fleet Management’ is tijdens het
live evenement Webfleet CONNECT in DeFabrique in Utrecht.
Webfleet CONNECT
tekst: MARCEL TE LINDERT | Foto’s: WEBFLEET
Next level in
fleetmanagement
70-71-72-73_webfleetevent.indd 71 13-10-21 10:28