Continental gaat er prat op: banden maken ongeveer
5 procent uit van het totale kostenplaatje van de trans-
portondernemer. Maar de banden die onder de truck (en
trailer) zitten, staan in verband met maar liefst 53 procent
van de totale kosten. Dat gegeven kwam regelmatig
terug in de presentaties die Continental gaf op een uitge-
breid evenement op het zonovergoten Circuito
Monteblanco, nabij Sevilla.
Daar zagen we natuurlijk als allereerste de nieuwe ban-
den staan: de Conti Hybrid HS5 voor de stuuras en de
Conti Hybrid HD5 voor de aangedreven as. Nog altijd
bedoeld voor het betere regionale werk en de snelweg.
Voor de generatie 5 van deze banden gaat de 20-20 regel
op: er zit 20 procent meer kilometrage op dan voorheen
en het brandstofverbruik van deze banden is met 20 pro-
cent gedaald. Dat moet een veel beter kilometerrende-
ment opleveren dan voorheen.
COMPOUND
Om dat te bereiken zijn de Hybrid-banden van Conti ste-
vig onder handen genomen. De rubbercompounds wer-
den nieuw ontwikkeld en opnieuw samengesteld. De
loopvlakken hebben een tweelaagse constructie. Dat
moet bijdragen aan een betere robuustheid en een lage-
re rolweerstand. Dat heeft natuurlijk een gunstige invloed
op brandstofverbruik en dus CO2-uitstoot. Op het Circuito
Monteblanco was het ten tijde van het Continental-
evenement smoorheet en de lucht was strakblauw, maar
toch begon Conti over regenbuien. Zowel de Conti Hybrid
HS5 voor de stuuras als de Conti Hybrid HD5 op de aange-
dreven as doet het prima als het regent. Met diverse
demonstraties op het circuit liet Conti zien wat de nieuwe
Gen5 allemaal kan. Ook met beperkte profieldieptes, als
de band op zijn einde loopt of toe is aan vernieuwing, is
de grip nog goed aanwezig. Dat komt mede door de
nieuwe 3D-matrixlamellen, die over de hele breedte van
de nieuwe banden zijn aangelegd. Bij de demonstraties
was opvallend genoeg ook een Volvo aanwezig van
Design Werk uit Zwitserland. Een elektrische truck dus.
Dat was niet zonder reden, want de nieuwe Conti Gen5
Hybrid zijn mede ontwikkeld voor elektrische trucks. Die
hebben meer instant vermogen en koppel dan diesel-
trucks, zo liet een acceleratietest tussen de elektrische
Volvo en een dieselvariant zien. Meer slijtage van de
TTM.nl oktober 2022 | 63
Bandenfabrikant Continental presenteerde voorafgaand aan IAA Transportation de vijfde generatie
van haar Hybrid-truckbanden. Maar ja, bij banden gaat het tegenwoordig om zoveel meer dan
alleen het rubber. Sterker nog, volgens Continental draait het voor de ondernemer niet om die
banden, maar om de LODC: lowest overall driving costs.
Continental lanceert Gen5 Hybrid
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: CONTINENTAL, TTM.NL
Het draait niet
om banden
62-63-64-65-66_continental.indd 63 11-10-2022 16:22