64 | oktober 2022 TTM.nl
fleetmanagement
HD-band ligt dan ook voor de hand, maar Conti claimt dat
goed in de hand te hebben met de nieuwe opbouw van de
Gen5 Hybrid.
STABILITEIT
Kijken we even naar de stuur- en de aandrijfband afzonderlijk.
De 0°-bandgordel van de Conti Hybrid HS5 in de maat 315/70
R22,5 biedt extra stabiliteit, een uniform slijtagepatroon en
een betere loopvlakvernieuwing voor de stuuras. Een lange
stalen gordel loopt over het radiale karkas in de rijrichting.
Deze constructie optimaliseert de drukverdeling in het con-
tactoppervlak, vooral onder wisselende belastingomstandig-
heden. Bovendien vermindert hij ook de spanning op de ran-
den van de gordel, wat de levensduur van de band en de
mogelijkheid tot loopvlakvernieuwing verhoogt.
De nieuw ontwikkelde loopvlakstructuur van de Conti Hybrid
HD5, voor montage op de aangedreven as, beschermt het
loopvlak en het karkas beter tegen schades van buitenaf.
Middengroeven met holtes die groter worden in de tweede
helft van de levensduur van de band en speciale steenlossers
voorkomen dat stenen in de band vast komen te zitten.
De nieuwe Gen5-banden komen al direct op de markt in de
maten 315/70 R 22,5 voor zowel de HS5 als de HD5 en 385/55
R 22,5 voor de HS5. In januari volgend jaar komen ook de
maten 315/80 R 22,5 en 385/65 R 22,5 beschikbaar, gevolgd
door de 295/70 R 22,5 en 295/80 R 22,5 tegen de zomer van
2023.
PRIJS
Waar Conti het in haar presentaties helemaal niet over had,
was de sterk gestegen prijs van banden. Alle banden, niet
alleen de Gen5 Hybrid natuurlijk. Frank Buntinx, head of fleet
solutions & truck tires Benelux bij Conti: “Dat is correct. Van
januari vorig jaar tot nu zien we een totale prijsstijging van
banden van ruim 30 procent. Door een beperkte beschikbaar-
heid van grondstoffen kunnen we ook niet alle banden die we
zouden willen leveren daadwerkelijk aan klanten verstrekken.
Lopende contracten bij vloten, dat gaat nog wel, maar nieuwe
klanten direct bevoorraden is lastig. We moeten hard ons best
doen om zoveel mogelijk klanten tegemoet te komen.” Dus
ook al wil je nu als fleetowner overstappen op de nieuwe
Continental Gen5 Hybrid, dan kan dat nog best eens lastig
worden. Voordeel van het uitgebreide servicepakket van
Continental is dan wel, dat er veel mogelijkheden zijn om de
huidige banden te vernieuwen dan wel te herprofileren,
zodat je het wellicht nog even kan uitzingen tot de setjes
nieuwe Gen5 Hybrid arriveren.
LODC
Het lijkt misschien flauw om over kosten te beginnen, maar
Continental zelf vindt dat helemaal niet. “Het gaat zelfs hele-
maal niet over banden”, klonk het ergens halverwege dit
evenement. Continental snapt dat het de fleetowner gaat om
LODC: lowest overall driving costs. Daartoe biedt Conti een
62-63-64-65-66_continental.indd 64 11-10-2022 16:22