Pagina 70 van: TTM.nl nr. 4 – 2022

70 | oktober 2022 TTM.nl
Cornelissen monteert Carrier Transicold
Cornelissen Transport maakt deel uit van de Cornelissen Groep en heeft
veertien vestigingen door Nederland en drie in België. Het hoofdkantoor
is gevestigd te Nijmegen. De klanten van Cornelissen Transport komen
voor 80 procent uit de retail; het bedrijf rijdt voor een aantal grote super-
marktketens. De vloot bestaat uit ongeveer 550 trekkende eenheden en
650 opleggers. De trucks zijn van DAF, Mercedes, Scania en Iveco. Het
grootste deel van de trucks van Cornelissen is uitgerust met een Carrier-
koelinstallatie. Daarnaast beschikt het bedrijf over een kleine 100 home
delivery vans voor het thuisbezorgen van boodschappen. Dit wordt gefa-
ciliteerd vanuit Ede en België, waar drie hubs zitten voor deze tak van het
transport.
GEEN LAADPALEN
Marco Pikkemaat is fleet manager en beheert de vloot van Cornelissen
samen met vijf collega’s. Zij begeleiden ook de overgang naar elektrifica-
tie. Pikkemaat: “We hebben als bedrijf de keus gemaakt om te elektrifi-
ceren met de OEM-truckmerken. Dat doen we vooral vanwege de service.
De OEM’s hebben hun werkplaatsen veelal naast onze locaties zitten.
Door voor hen te kiezen, weten we straks zeker dat we vlakbij werkplaat-
sen hebben die onderhoud aan onze elektrische trucks kunnen plegen.”
Hij beaamt dat het bereiken van zero emission een flinke uitdaging is
voor een bedrijf dat veel binnenstedelijk rijdt mét gekoelde wagens. “Wij
gaan ons richten op alle types: hybride (HEV), plug-in hybride (PHEV) en
de 100 procent elektrische voertuigen (BEV).” Op de locaties waar de
laadinfra nog niet is ingericht zijn stekkerloze hybride trucks een mooie
tussenoplossing. Deze voertuigen kunnen ongeveer 10 tot 15 kilometer
(HEV) en 45 tot 60 kilometer (PHEV) elektrisch rijden, en laden op via de
remenergie. Dat betekent wel dat je als chauffeur anders moet gaan rij-
den om elektrisch de binnenstad in te kunnen rijden. In 2020 werd de
eerste hybride motorwagen in gebruik genomen, een Scania P280
Hybride, en begin dit jaar zijn de eerste twee BEV Mercedes eActros
motorwagens afgeleverd. Ook voor het getrokken materiaal heeft
Cornelissen al ruime ervaring met de THT New Cool opleggers. Deze zijn
voorzien van koelmachines die geheel elektrisch worden aangedreven en
geen dieselmotor meer hebben.
BATTERIJSTRESS
Binnenkort verwelkomt Cornelissen nog vijf vergelijkbare BEV-trucks,
evenals vier plug-in hybrides, zeven HEV-trekkers en vijf BEV-trekkers.
Pikkemaat: “Je moet dit in stapjes doen, want het zijn flinke investerin-
gen. En waar je ook mee zit, is de laadstructuur. Die moet je wel hebben.”
Momenteel heeft Cornelissen zowel voor de vestiging in Nijmegen als in
Tilburg de toezegging dat de netcapaciteit omhoog kan. Het wachten is
nu op de uitvoering. “En daarna is het ervaring opdoen: hoe kunnen we
die laadpalen zo goed mogelijk gebruiken? De hele planning moet daar
aan gekoppeld worden. Je wilt niet dat een chauffeur straks batterijstress
krijgt.” De laadinfrastructuur is volgens Pikkemaat het grootste struikel-
blok bij de elektrificatie.
Chauffeurs krijgen van de dealers en van Cornelissen zelf trainingen in
het rijden met één van de nieuwe, (deels) elektrische modellen. “Ik heb
zelf met de hybride gereden en dat is geweldig”, vertelt Pikkemaat
enthousiast. “Het is echt stil, je hoort bijna niets en je gaat je haast erge-
ren aan de airco die hard blaast in de zomer. Onze chauffeurs die er nu
mee rijden, vinden het prettige auto’s.”
ALS EEN ZONNETJE
De opleggers van Cornelissen zijn bijna allemaal uitgerust met een koel-
installatie. Pikkemaat: “De menukaart voor de keuze in koelmachines is
nog niet zo uitgebreid als die voor de diesel aangedreven units, doordat
er veel ontwikkeling en samenwerking vereist wordt.” De hybride
Mercedes die nu al rijdt bij Cornelissen, is uitgerust met een koelinstalla-
tie van Carrier. “Zoiets moet eerst allemaal getest en goedgekeurd wor-
den”, vertelt Pikkemaat. “Carrier heeft deze bal goed opgepakt en
samen met Mercedes hebben zij de Carrier Syberia doorontwikkeld zodat
ook deze koelmachine aangesloten kan worden op het accupakket van
de auto.”
OPLOSSING OP MAAT
Erik Oude Bennink, technical sales engineer bij Carrier Transicold, was
nauw betrokken bij de truck die nu bij Cornelissen rijdt. Hij vertelt dat het
in Nederland wel even duurde voordat truckleveranciers met leveranciers
De overstap maken naar een elektrisch wagenpark is een flinke klus. Stel dat je daarbij ook nog veel in
binnenstedelijk gebied rijdt met koelwagens die extra energie vragen. Dat is precies de uitdaging waar
ze bij Cornelissen Transport uit Nijmegen voor staan. En het gaat ze lukken, in samenwerking met de
truckleveranciers en Carrier Transicold, vertelt fleet manager Marco Pikkemaat van Cornelissen.
Koud kunstje
TEKST: MARGRIET BRUS | FOTO’S: CARRIER TRANSICOLD, CORNELISSEN TRANSPORT
fleetmanagement
70-71-72-73_carriercornelissen.indd 70 11-10-2022 16:22