van koelinstallaties om tafel gingen. “Wij hebben in
Noordwijk een centrum voor elektrificatie en zijn daar heel
voortvarend bezig met het ontwikkelen van nieuwe produc-
ten voor de elektrische markt. Vanuit het buitenland kregen
wij al langer veel vragen over het aansluiten van koelinstal-
laties op trucks. In Nederland was men tot voor kort echter
terughoudend, omdat een koelinstallatie uiteraard effect
heeft op de actieradius.” Toen kwam Cornelissen bij Carrier
met de vraag of zij een koelinstallatie konden leveren voor
hun nieuwe e-Mercedes. Oude Bennink: “Op dat moment
hadden we nog geen direct contact met Mercedes, maar de
samenwerking is toen op gang gekomen. Samen hebben we
toen een systeem ontwikkeld. Technisch gezien is dat niet zo
ingewikkeld, maar qua keuringen wel. Die kwalificatie
vergde veel tijd.” Inmiddels werkt Carrier samen met alle
grote truckleveranciers en is er voor elke leverancier een
oplossing op maat.
ANDERS RIJDEN
Ook Oude Bennink ziet de laadstructuur als grootste pro-
bleem bij de elektrificatie. Daarnaast vindt hij ook de aan-
schafprijs van de trucks een fikse drempel en moeten chauf-
feurs volgens hem anders leren rijden. “In de praktijk vergt
het transport van koelproducten extra planning. Zet je
warme emballage bij je koele spullen, dan heeft dat invloed
op je actieradius. Bij een dieselwagen is dat niet zo’n pro-
bleem en kun je gemakkelijk tanken. Bij een elektrische truck
is dat minder eenvoudig. Chauffeurs moeten zich dus anders
gaan gedragen: beter gescheiden vervoeren en geen retour-
emballage meenemen. Dat zijn de stroomvreters, dus als we
dat onder controle houden, dan kunnen we daarmee bespa-
ren.” Pikkemaat merkt nog op dat het ook belangrijk is om
naar het hele wagenconcept te kijken. “De box moet een
goede isolatiewaarde hebben en zo efficiënt mogelijk inge-
deeld worden met tussenschotten, anders kost het ons accu-
capaciteit. De truckdealer, carrosseriebouwer en koelinstal-
latieleverancier moeten daarin met elkaar samenwerken.”
ZEER GEBRUIKSVRIENDELIJK
Inmiddels rijdt Cornelissen al een week of acht met de nieu-
we truck met de Carrier monotemp koelinstallatie, en de
eerste ervaringen zijn heel goed. Pikkemaat: “We hebben
nog geen enkel probleem gehad. De truck en koelmachine
zijn zeer gebruiksvriendelijk voor de chauffeurs. Ze hebben
een training gehad en hij draait nu gewoon mee in het
wagenpark.”
TTM.nl oktober 2022 | 73
Behalve met deze elektrische distributietrucks gaat Cornelissen binnenkort ook rijden met nog vijf vergelijkbare BEV-trucks, evenals vier plug-in hybrides, zeven HEV-trekkers en
vijf BEV-trekkers.
70-71-72-73_carriercornelissen.indd 73 11-10-2022 16:22