60 | oktober 2016 TTM.nl
test
maar het is natuurlijk weinig realistisch met dit weer. Welke chauffeur zit
nou vrijwillig te puffen vanwege dat brandstofverbruik? ’t Lijkt ons ook niet
nodig, want met moderne voorzieningen op deze DAF als Predictive Cruise
Control, inclusief EcoRoll, wordt er elke meter actief bespaard.
CALCULEREN
Rekenen, dat is toch wat elke transporteur moet gaan doen als hij over-
weegt met een XF Low Deck te gaan rijden. Er staat uiteindelijk niet voor
niets ‘Effi ciency’ op deze DAF. Op naar de pomp dan maar, en eens zien of
we de hele dag voor niets hebben zitten zweten. Slang erin, en als de tank
echt mudje vol zit, komen wij uit op een verbruik van 31,1 liter op 100 km.
Rekenen we de Bundesstrasse niet mee, dan komen we uit op 30,1 liter op
100 km. Natuurlijk, dat is meer dan bijvoorbeeld de normale XF met 460 pk
op onze testroute haalde, maar het is geen wereldschokkend verschil.
Daarbij komt: met wat meerverbruik van de Low Deck heb je wel mooi de
beschikking over een 3 meter hoge laadruimte. Dat levert dan weer wat
extra geld op. Uiteindelijk is het aan u, de eindgebruiker zelf, om te gaan
calculeren en te zien of de inzet van een Low Deck trekker profi jtelijk is.
Aan de kwaliteiten van deze DAF kan het in ieder geval niet liggen. Die zijn
prima.
Goodyear ontwik-
kelde voor de DAF
XF Low Deck specia-
le banden.
Met een druk
op de knop kan
het chassis in
hoogte worden
versteld.
Een bescherm-
balk moet
beschadigingen
aan het chassis
voorkomen.
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze test!
TOTAALVERBRUIK
31,1 l / 100 km
AdBlue
0,95 l/100 km
3,1 procent
56-57-58-59-60-61_testdaf.indd 60 12-10-16 08:25