Pagina 13 van: TTM.nl nr. 5 2019

De eerste Traton Innovation Day, vorig jaar in
Hannover, kwam nog wat onwennig over met
Andreas Renschler (CEO Traton) die daar tamelijk
boud beweerde dat Volkswagen het leading truck-
merk is en we in 2025 volkomen autonoom rijden. Op
deze Innovation Day zagen we een veel realistischer
Traton. Renschlers openingsspeech zette een toon
voor de bijeenkomst die weliswaar bruiste van ener-
gie en ambitie, maar deze keer ook duidelijk aangaf
hoe men de gestelde doelen denkt te bereiken.
ALTERNATIEf
Eén daarvan is dat Traton in de komende 10 tot 15
jaar voor elk voertuig dat de groep produceert een
alternatieve aandrijving beschikbaar wil hebben. Een
op de drie Traton-voertuigen moet daar ook op rij-
den, voor een belangrijk deel elektrisch. Daartoe
investeert de groep tot 2025 een miljard euro. Maar
Renschler gaf ook meteen aan dat HVO, LNG en
waterstof zeker ook deel zullen blijven uitmaken van
de mix. En dat het transport nog vele jaren ook
gewoon dieselmotoren nodig heeft en de groep die
dus zal blijven ontwikkelen.
De meeste vaart lijkt Traton te zetten achter het ont-
wikkelen van software rond het eigenlijke transport.
Daarvoor heeft het tot eind 2024 ook een miljard
euro vrijgemaakt. Dat geld is bestemd voor de ont-
wikkeling van alle software die niet alleen nodig is
voor alle elektronische toepassingen als autonoom
rijden, maar ook voor het ontwikkelen van alle digi-
tale platformen die rond het eigenlijke transport een
steeds belangrijker rol spelen. Zo kondigde Renschler
aan dat Volkswagen zijn complete eigen concernlo-
gistiek geheel binnen RIO gaat afhandelen.
Een speerpunt is de manier waarop Traton denkt veel
synergie tussen de verschillende merken te genere-
ren. Traton wil de modulaire bouwwijzen die Scania
als MAN nu ieder apart hebben, integreren tot één
systeem voor de hele groep. Renschler noemt dat een
gamechanger.
TTM.nl had daarover twee interviews met zowel de
CEO van Scania Henrik Henriksson, als met Joachim
Drees, CEO van MAN. Beiden zitten ook in de raad
van bestuur van Traton.
Meneer Hendriksson, wat gaat de wereld als eerste
merken van de synergie tussen Scania en MAN?
“Het eerste is het modulair opzetten van aandrijflij-
nen. Dat begint met een nieuwe Global Traton 13
liter motor. Die ontwikkelt Scania voor de hele groep.
Hij moet eind volgend jaar klaar zijn en gaat vanaf
2021 eerst in de Scania-trucks en een jaar later in die
van MAN. De motor zal zowel in Zweden als in
Nürnberg gebouwd worden, waarbij 80 procent van
TTM.nl oktober 2019 | 13
Scania en MAN en ook het Braziliaanse Volkswagen Caminhões e Ônibus, allen onderdeel van
Traton, zullen de komende jaren heel nauw gaan samenwerken. Het hoe en waarom kreeg
duidelijk vorm tijdens de jongste Traton Innovation Day in Södertälje in Zweden. Alle merken
houden wel hun eigen identiteit.
Tweede Traton Innovation Day
TEkST: BERT ROOZENDAAL | fOTO’S: ROOZWORKS, TRATON
Synergie
identiteit&
Joachim Drees, CEO MAN:
“Ik kan u precies vertellen
wanneer de nieuwe MAN
komt: op 10-2-2020!”
12-13-14-15-16_tratoninnovationdays.indd 13 16-10-19 10:18