Pagina 14 van: TTM.nl nr. 5 2019

14 | oktober 2019 TTM.nl
Reportage
de onderdelen voor beide merken hetzelfde is. Tegelijkertijd gaat
MAN alle lichte motoren voor de hele groep ontwikkelen.”
Gaan we ook een gemeenschappelijke cabine zien?
“Nee, dat is wat we bedoelen met het behouden van identiteit. Er
komt ook geen gemeenschappelijke body-in-white. Dat komt
omdat zowel Scania als MAN weliswaar een modulair cabinecon-
cept hebben, maar Scania dat in de hoogte en MAN dat in de
breedte vertaalt.”
MAN heeft al elektrische auto’s rijden bij klanten, Scania nog niet.
Hoe ziet u de toekomst rond elektrisch rijden?
“Ook Scania heeft elektrisch aangedreven voertuigen. Elektrisch
rijden is hét speerpunt binnen Traton. De ontwikkeling komt noch
bij Scania noch bij MAN, maar via een gemeenschappelijk plat-
form waar ook derde partijen bij betrokken zijn. De bedoeling is
zo snel mogelijk naar een TCO te komen die vergelijkbaar is met
een dieselvoertuig, maar nu is het nog te vroeg. Daarbij blijft de
prijs van de accu’s nog te hoog en hoop ik dat we het hele concept
veel meer well-to-wheel gaan bekijken. En dan is er nog de
stroomvoorziening. De infrastructuur is absoluut niet klaar voor
de hoeveelheid stroom die er straks nodig is. Toch zie ik goede
kansen voor onze trolleytruck. De kabels voor al die energie zul-
len een keer de grond in moeten langs de snelwegen. Dan kost
het maar 10 procent meer om de bovenleiding te maken. Met een
investering van 2,3 miljard euro kunnen we dan in Duitsland langs
2.300 km snelweg elektrisch met trucks rijden en daarmee de CO2-
uitstoot met 30 procent reduceren. Het geld is het probleem niet.
Problematischer is de (lokale) overheid, in verband met het ver-
krijgen van alle vergunningen.”
Scania is sterk in LNG, wat vindt u van de commotie in Nederland
rond de uitstoot?
“Wij hebben het rapport van TNO gelezen en vinden dat er appels
met peren vergeleken worden. LNG blijft zeker voor de langere
afstand een heel goed alternatief voor diesel, en niet alleen
omdat we daar de eerste tijd niet elektrisch zullen gaan. En dan
zijn onze voertuigen ook geschikt voor Bio-LNG. Dat is natuurlijk
het einddoel.”
Traton zet zwaar in op digitale platformen, gaat de Scania con-
nectivity straks op in RIO?
“Scania heeft momenteel 400.000 connected trucks, en die blijven
gewoon bij Scania, net als MAN zijn eigen systeem heeft. Beide
systemen zijn bedoeld voor de relatie klant-dealer-fabriek. De
nieuwe platformen die we nu ontwikkelen, zijn veel omvattender
en zitten boven het hardwareniveau.”
Meneer Drees, wanneer komt de lang verwachte nieuwe MAN?
“Dat kan ik precies vertellen! Wij gaan de nieuwe truck lanceren
op 10 februari 2020 in Bilbao en hij zal bol staan van de (elektro-
nische) vernieuwingen. Vanaf dat moment kunnen klanten hem
bestellen. Uiteraard hebben wij al rekening gehouden met de
ruimere eisen op het gebied van aerodynamica die straks gaan
gelden en met direct vision, uiterlijk in 2028.”
MAN gaat als tweede de nieuwe Traton 13 liter motor gebruiken.
Komt er nog meer synergie?
“Ja, maar de nieuwe 13 liter zal toch ook een MAN-motor blijven
en niet alleen vanwege een eigen kleppendeksel. Onze USP’s zit-
12-13-14-15-16_tratoninnovationdays.indd 14 16-10-19 10:18