Pagina 18 van: TTM.nl nr. 5 2019

18 | oktober 2019 TTM.nl
Plantijd drastisch verkort bij GVT
GVT Group of Logistics is een pionier in multimodaal transport. Het fami-
liebedrijf, in 1957 opgericht door de gebroeders Versteijnen, was in 1998
grondlegger van de binnenvaartterminal in Tilburg. Zeven jaar later
volgde een railterminal in dezelfde logistieke hotspot. Meerdere keren
per week vertrekken daarvandaan vaste treinen naar Polen en China.
“Die modaliteiten vormen een perfecte aanvulling op ons distributienet-
werk”, stelt Armand Schuffelers. “Goederen komen per boot of trein aan
in Tilburg. In onze warehouses slaan we de goederen op en voegen we
waarde toe. Vervolgens brengen wij ze op het juiste moment in ons dis-
tributienetwerk. Elke ochtend vertrekken 375 eigen vrachtwagens, aan-
gevuld met een enkele vaste charter, om alle zendingen binnen 24 uur
door de hele Benelux af te leveren”, aldus de general manager Benelux
transport bij GVT Transport & Logistics.
Sinds 2014 heeft GVT het volledige distributienetwerk – net als alle
andere modaliteiten – volledig in eigen beheer. In dat jaar volgde de
overname van HSL Logistics met vestigingen in Apeldoorn en Veendam,
nadat vier jaar eerder ook al Greuter Logistics in Alkmaar was overgeno-
men. HSL en Greuter waren de twee bedrijven waarmee GVT in 2005 het
fijnmazige distributienetwerk Lean Logistic Solutions heeft opgezet. Tot
1 januari 2018 bleven de drie bedrijven zelfstandig onder de eigen naam
opereren. Schuffelers: “Op die dag zijn de namen van alle vestigingen
veranderd in GVT Transport & Logistics.”
Uniformiteit
Als general manager heeft Schuffelers de opdracht om uniformiteit te
brengen, niet alleen in de naamgeving, maar ook in alle onderliggende
processen en systemen. Uniformiteit is nodig, gezien de groei die GVT
doormaakt. Nu het zwaartepunt in het klantenbestand steeds meer ver-
schuift van regionale naar nationale en internationale bedrijven, ontstaat
de behoefte aan een duidelijkere profilering met een uniforme aanpak.
Ook op het gebied van ritplanning, benadrukt Schuffelers. “Wij hadden
tot voor kort drie onafhankelijk opererende planningsafdelingen met
drie verschillende planningssystemen. Dat maakt het lastig om zendingen
tussen de hubs uit te wisselen. Daarnaast ontvingen klanten die zendin-
gen aan meerdere hubs aanboden, op verschillende manieren informatie
over het verwachte aflevertijdstip. Dat willen we graag op één lijn bren-
gen.”
Wat GVT’s ritplanning complex maakt, is het onderscheid in het formaat
van de zendingen. Alle zendingen die maximaal één pallet groot zijn,
scharen de planners onder kleindistributie. Deze zendingen worden
Elke dag levert GVT Transport & Logistics meer dan vijfduizend zendingen af in de hele Benelux. Daarvoor beschikt
de logistiek dienstverlener over een fijnmazig distributienetwerk met vijf hubs. Nu de planners op al die hubs met
hetzelfde planningssysteem werken, kan GVT nog meer synergie uit het netwerk halen. Armand Schuffelers, general
manager Benelux Transport van GVT: “De plantijd is nu drastisch verkort, terwijl de tijdigheid flink is verbeterd.”
Uniformiteit
in ritplanning
teKSt: MARCEL TE LINDERT | foto’S: KOOS GROENEWOLDICT
18-19-20-21_ictgvtptv.indd 18 16-10-19 08:43