Pagina 21 van: TTM.nl nr. 5 2019

samengevoegd in bakwagens. Alle zendingen van één pallet tot en met
twaalf laadmeter worden samengevoegd in opleggers. Voor zendingen
die groter zijn dan twaalf laadmeter, maken de planners een specifieke,
‘dedicated’ rit aan. “Vaak gaat het om vaste ritten. Natuurlijk overleggen
de planners onderling om die ritten zo goed mogelijk op elkaar af te
stemmen en leegrijden te voorkomen. Dan helpt het als alle hubs beschik-
ken over één planningssysteem dat overzicht biedt over die ritten.”
HAnDwerK
Uniformiteit in de werkwijze van de zestien planners was ver te zoeken.
Op een aantal hubs was het planningssysteem bovendien dringend aan
vervanging toe. In die systemen ontbrak functionaliteit voor het automa-
tisch indelen van zendingen in ritten. Dat was grotendeels handwerk.
Rekening houden met restricties zoals het type voertuig of de papieren
van de chauffeur – wel of geen ADR-certificaat – was er niet bij. “Dat
betekent dat de kwaliteit van de ritplanning grotendeels afhankelijk was
van de planner van dienst. Moest iemand anders de planning overnemen?
Dan leverde dat een totaal andere planning op”, zegt Schuffelers.
Verdere automatisering van de planning was noodzakelijk, omdat zen-
dingen steeds later worden aangemeld. “Soms ontvangen de planners
om acht uur ’s avonds nog een zending voor de volgende dag. Dan ont-
breekt de tijd om handmatig de ritplanning weer helemaal overhoop te
halen. Dus hebben we een geavanceerder hulpmiddel nodig.”
mULti-USer
Begin 2018 startte GVT de zoektocht naar een nieuw planningssysteem.
Schuffelers en zijn team kozen voor PTV Route Optimiser ST. Belangrijk
argument was de flexibiliteit in de lay-out, waardoor de velden en kleu-
ren van de gebruikersinterface volledig konden worden aangepast aan de
wensen van GVT. Dat Route Optimiser ST beschikbaar was als multi-user-
systeem, was een ander groot pluspunt. “In de meeste systemen kan één
planner maar aan één ritplanning werken. Dat is niet meer van deze tijd
en bemoeilijkt de samenwerking tussen de planners van de verschillende
vestigingen. Als iedere planner alleen met zijn eigen afgebakende stukje
aan de slag kan, ontstaat nooit enige synergie. Bovendien was de ritplan-
ning in Tilburg te groot geworden voor één planner. Een single-user-
systeem had daar hoe dan ook problemen opgeleverd”, aldus Schuffelers.
In november 2018 startte de implementatie van Route Optimiser ST. Nog
geen vier maanden later ging Apeldoorn als eerste hub over. “We hebben
zelf veel energie in de implementatie gestoken en mensen vrijgemaakt.
Om mee te denken over de inrichting, maar ook om alle voertuigen,
chauffeurs en restricties correct in het planningssysteem te krijgen. Het
resultaat is een ritplanningssysteem dat volledig met het TMS is geïnte-
greerd. Elke avond gaan tienduizenden orderregels heen en weer. Wordt
in een bestaande zending iets gewijzigd? Dan volgt automatisch een
data-uitwisseling tussen beide systemen. Voorheen moesten we daarvoor
voortdurend op ‘export’ en ‘import’ klikken.”
in De KneL
GVT is in Apeldoorn als eerste aan de slag gegaan met de ritplanning voor
kleindistributie. Bij kleindistributie waren de uitdagingen immers het
grootst. “We werkten veelal met vaste ritten. Té vaste ritten waardoor we
steeds vaker in de knel kwamen met het toenemende aantal tijdsleverin-
gen. Het was onmogelijk om met die vaste ritten aan alle tijdsafspraken
te voldoen. Route Optimiser ST bood ons de mogelijkheid om af te stap-
pen van die vaste ritten en heel snel grote stappen vooruit te zetten”,
aldus Schuffelers.
De uitrol naar de andere hubs is geen kwestie van simpelweg kopiëren en
plakken. Elke regio heeft weer zijn eigen kenmerken, die zich laten ver-
talen in andere systeeminstellingen. “In de Randstad is de stopdichtheid
en het aandeel tijdsleveringen hoger dan in het uitgestrekte Noordoost-
Nederland. In België is de congestie beduidend hoger en de stoptijd lan-
ger dan in Nederland. Al die verschillende regio’s kun je niet op dezelfde
manier plannen.”
trAin-De-trAiner
Opvallend is GVT’s keuze voor het train-de-trainerprincipe. De logistiek
dienstverlener heeft besloten om de planners zelf te trainen en te begelei-
den bij de ingebruikname. Schuffelers vormde samen met een collega het
tweetal trainers dat daartoe door PTV is opgeleid. “Wij kenden de plan-
ners, kenden de situatie en kenden de strategie. Dat heeft geholpen om de
planners te overtuigen van de nieuwe werkwijze”, legt Schuffelers uit.
Alle planners zijn drie dagen lang getraind. Daarnaast waren de twee
trainers de eerste week na de livegang op de hub aanwezig voor eventu-
ele ondersteuning. Schuffelers: “De implementatie is door de planners
positief ontvangen. Ze staan open voor vernieuwing, wat niet wegneemt
dat ze flink moeten wennen aan de nieuwe aanpak. De planners moeten
leren vertrouwen op het planningsvoorstel. Ze houden echter de vrijheid
om van dat voorstel af te wijken. Zij weten in welke ritten nog rek zit en
waar met zendingen geschoven kan worden om extra kilometers of uren
te besparen.”
reALiStiScHere pLAnninG
Het nieuwe planningssysteem is te kort in gebruik om alle voordelen in
harde cijfers uit te drukken. Wel heeft Schuffelers bij kleindistributie een
stijging van 4 procent gezien in het aantal zendingen dat op tijd is afge-
leverd. “Met een aantal van tweeduizend stops per dag gaat dat om heel
wat zendingen. Het gevolg is een grotere klanttevredenheid.”
Daarnaast is de planning nu realistischer en betrouwbaarder dan voorheen.
Met andere woorden: GVT heeft vooraf beter inzicht in kosten en kan klan-
ten betrouwbaardere informatie verstrekken over verwachte aankomsttij-
den. “Dat heeft te maken met de instellingen van de parameters. We kunnen
de rijsnelheid van een voertuig naar boven of beneden bijstellen en de
stoptijd per locatie aanpassen. Door ritten te analyseren en parameters aan
te passen, kunnen we de planning steeds betrouwbaarder maken.”
GVT profiteert daarnaast van de koppeling met de chauffeurs- en voer-
tuigkalender. Heeft een chauffeur morgen een dag vrij? Is een trekker of
oplegger ingepland voor onderhoud? Dan houdt Route Optimiser ST
daarmee automatisch rekening. “Voorheen was dat een handmatig, fout-
gevoelig proces. Dan werd een oplegger toch ingepland, ook al was aan
de planner doorgegeven dat die niet beschikbaar was”, verklaart
Schuffelers. “En niet onbelangrijk: ook de totale plantijd is drastisch ver-
kort, mede dankzij de betere beschikbaarheid van data en de mogelijk-
heid om met één klik een planvoorstel te maken. Als klanten hun zen-
dingsgegevens nog beter invoeren, kunnen we die tijd verder verkorten.”
tActiScHe pLAnninG
In de toekomst hoopt Schuffelers de synergie tussen de verschillende hubs
te verbeteren. Denk aan het schuiven met zendingen van de ene naar de
andere hub als dat de totale efficiëntie ten goede komt. Het feit dat alle
planners in elkaars planning kunnen kijken, draagt daaraan bij.
Op dit moment gebruikt GVT Route Optimiser ST in eerste instantie voor
de operationele planning. Maar Schuffelers ziet ook mogelijkheden om
het systeem in te zetten voor planning op tactisch en strategisch niveau.
Stel dat bepaalde zendingen met een vaste regelmaat terugkomen. Dan
kunnen de planners daarop wellicht anticiperen. “Forecasting is in trans-
port nog ongebruikelijk, maar biedt kansen. Als we patronen in de data
over ritten en zendingen kunnen herkennen, kunnen we daarop sturen.
Dan krijgen we meer inzicht in de capaciteitsbehoefte en weten we wan-
neer we moeten investeren in extra chauffeurs of voertuigen.”
TTM.nl oktober 2019 | 21
18-19-20-21_ictgvtptv.indd 21 16-10-19 08:44