TTM.nl oktober 2019 | 23
In de 125 jaar dat Renault Trucks bestaat, heeft het merk zijn
vrachtauto’s geoptimaliseerd met als doel het chauffeurs- en rij-
comfort te verhogen. En daarbij natuurlijk het verbruik zo laag
mogelijk te houden. Hoe vertaalt zich dat naar de huidige range?
We rijden onze internationale testroute met een ‘hoge T’ met de
nieuwe generatie DTI 13 Euro 6D-motor.
TEKST: ELINE DE VRIES | FOTO’S: JAN LIEFTINK
Renault Trucks T High 480
We rijden vandaag met de T High 480, ofwel: de grootste cabine uit het gamma
van Renault Trucks, geschikt voor de lange afstand, met een 480 pk sterke DTI 13
Euro 6D-motor. Kenmerkend voor deze truck is de vlakke cabinevloer en het
eigenzinnige uiterlijk. Het is het 2019-model; het jaar waarin het merk zijn 125e
verjaardag viert. En dat betekent dat we de nieuwste optimalisaties aan de tand
kunnen voelen.
AErOdynAmiSch
De demotruck is een opvallende verschijning door de Blue Azzuro metallic-lak
met oranje en zwarte details. Een rondje om de auto leert dat er van alles gedaan
is om de truck zo aerodynamisch mogelijk te maken. Een gestroomlijnde cabine
verlaagt de luchtweerstand, waardoor het brandstofverbruik mogelijk verbetert.
Zo is de voorruit onder een hoek van 12 graden geplaatst en is de cabine aan de
voorkant iets smaller dan de achterkant. Daarnaast heeft de truck wegklapbare
zijfenders, kan je kiezen voor verschillende dakspoilers, zit er een extra ‘strook’
onder de bumper en is een spoiler geïntegreerd in het koplamphuis. Ook is een
aantal onderdelen vervangen door aluminium componenten, waardoor de truck
wat lichter is. Ook de oplegger is aerodynamisch gevormd. Opvallend is de tame-
Dominante
vogel
22-23-24-25-26-27_testrenaultt480.indd 23 16-10-19 13:05