Pagina 25 van: TTM.nl nr. 5 2019

TTM.nl oktober 2019 | 25
het nieuwe mul-
timediasysteem
roadpad kent
veel functies.
Luchtgeveerde,
verstelbare
recaro-stoelen
met onder
andere stoelver-
warming en
-ventilatie. da’s
geen straf voor
de chauffeur.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Renault Trucks
Type
T 480.18 HIGHCAB 4×2 T E6 (LHD)
motor
Type
DTI 13
Slagvolume
12,8 liter
Vermogen
353 KW (480 pk) bij 1.404-1.800 omw./min.
Koppel
2.400 Nm bij 950-1.404 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
Optidriver AT 2612F met automatische
versnellingsbak 12 + 3
Banden voor
Michelin XLine Energy F (Antisplash) / D2
385/55 R22,5
Banden achter
Michelin XLine Energy F (Antisplash) / D2
315/70 R22,5
Vering voor
Luchtvering (+heavy duty stabiliser bar)
Vering achter
Luchtvering (+ stabiliser bar + suspension
remote control 2 channels)
Banden oplegger
Michelin XLine Energy F (Antisplash) / D2
385/55 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.773
Eigen gewicht tijdens test (ton)
39,8
Hoogte kopschot (m)
3,80
Frontaal oppervlak (m2)
9,9
Achterasreductie
2,31
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.050
Spoilers
Elektrisch verstelbare dakspoiler, fenders,
side-skirts, aerodynamisch vormgegeven
oplegger met zij-afscherming, aflopende
daklijn en achterfenders
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
65,9
importeur
Renault Trucks Nederland
Stationsweg 2
4153 RD Beesd
www.renault-trucks.nl
lijk dominante afbeelding van een gestileerde vogel op de wanden van de
trailer.
EEn STAp VErdEr
Nederland ligt nog maar net achter ons als we op de A3 een kleine file indui-
ken wegens wegwerkzaamheden. Het kan ook niet anders, in Duitsland.
Eenmaal eruit zijn we snel weer op de ingestelde kruissnelheid van 85 km/h.
De nieuwe Euro 6D 13-liter motoren zijn voor de T High verkrijgbaar met 440,
480 en 520 pk met de nieuwste generatie nabehandelingssysteem. Ook is de
motor voorzien van lichtere onderdelen, een kwaliteitssensor voor AdBlue,
zijn de zuigers verbeterd en is de 7e injector komen te vervallen. Aan het blok
is een E+ Optidriver geautomatiseerde versnellingsbak gekoppeld met twaalf
versnellingen vooruit en drie achteruit.
cOmFOrT
Tijdens de rit is er genoeg tijd om rond te kijken in de cabine die is uitgerust
met het Comfort-pakket. De verstelbare zwartleren Recaro-bestuurdersstoel
heeft stoelverwarming en -ventilatie en heeft, net als de bijrijdersplek, arm-
steunen en is luchtgeveerd. De stoel kan 20 centimeter naar achteren voor
meer beenruimte. Het bed is uittrekbaar zodat een breder matras ontstaat en
het opklapbare bovenbed kan fungeren als extra opbergruimte. Er zijn meer-
dere 12V-aansluitingen aanwezig en om het af te maken is deze demotruck
uitgerust met een standairco en standkachel.
BinnEn hAndBErEiK
Diverse onderdelen in de cabine hebben een carbon afwerking. Het instru-
mentenpaneel is duidelijk op de bestuurder gericht; alle knoppen zijn binnen
handbereik en desgewenst anders in te delen. Ook kunnen veel functies via
het multifunctionele stuur worden bediend. Handig: je kan naar eigen voor-
keur instellen wat het dashboarddisplay laat zien. Dat wordt vervolgens opge-
slagen op je bestuurderskaart en elke volgende Renault Truck waar je instapt,
herkent jouw instellingen.
rOAdpAd
Bij de eerste pauze laat demochauffeur Gaëtan ‘Roadpad’ zien, het nieuwe
audio-, entertainment- en navigatiesysteem. Het is makkelijk te bedienen via
het 7 inch HD touchscreen in het midden van het dashboard en kent veel
functionaliteiten, zoals vrachtwagenspecifieke TomTom-navigatie, DAB+
radio, weersinformatie, voorbereiding voor maximaal vier camera’s en de
mogelijkheid om twee telefoons te koppelen.
rijdhuLpSySTEmEn
Onbedoeld rijden we iets over de wegmarkering heen en meteen klinkt er een
geluidssignaal ter waarschuwing. En zo zijn er meer rijhulpsystemen aanwezig.
Natuurlijk AEBS, dat een waarschuwing geeft bij een naderende botsing en de
truck kan afremmen tot totale stilstand als de chauffeur niet ingrijpt, ESC voor
meer controle over het voertuig als kantelen dreigt, Hill Start Aid dat onder-
22-23-24-25-26-27_testrenaultt480.indd 25 16-10-19 13:05