26 | oktober 2019 TTM.nl
test
steunt bij het wegrijden op hellingen en een conti-
nue monitoring van de bandenspanning met
TPMS.
cruiSEn dOOr hET hEuVELLAndSchAp
De hele weg rijden we zoveel mogelijk met de
Adaptive Cruise Control ingeschakeld. Met een
draaiknop in het dashboard selecteren we de
gewenste afstand (in seconden) tot onze voorgan-
ger. Bij stand 1 voelt het soms alsof de truck wat
laat ingrijpt. Vanuit het Optifuel-pakket zal de
truck zoveel mogelijk binnen de range van 75 tot
93 km/h blijven bij klimmen en dalen. Heuvel-
afwaarts houdt hij inderdaad goed de 90 km/h
vast, maar het laatste stukje gaat hij er toch iets
overheen. Gelukkig net kort genoeg om een fout-
code op de bestuurderskaart te voorkomen. De
truck rolt zoveel mogelijk uit en als het nodig is,
helpt de automatische motorrem ook nog een
handje. Daarover gesproken: de motorrem – plus
retarder, in dit geval – kent drie standen.
OpTiViSiOn
Wat ons ook helpt vandaag, is Optivision. Het
gebruikt actuele topografi sche informatie om het
meest optimale schakelpatroon te kiezen. Op basis
van GPS weet de truck hoe de weg zich ontwikkelt.
Vlak voor de top van een heuvel neemt ‘ie iets in
snelheid af om voorbereid te zijn op de daling die
komt. En bij een daling loopt de snelheid juist iets
op, om met minder brandstofverbruik de volgende
klim te kunnen pakken.
We nemen de proef op de som bij een stevige klim
in Burbach. De T klokt een tijd van 05:06:38 en rijdt
als laagst 34 km/h in de zevende versnelling. En
dan is er nog de fl inke afdaling bij Hadamar, waar-
bij de maximumsnelheid op 30 km/h ligt. Met dank
aan de aanwezigheid van de retarder, die samen-
werkt met de motorrem en bedrijfsrem, remt de
truck fl ink af en houdt deze de snelheid goed vast.
App
Waar we vanmorgen met wat bewolking vertrok-
ken, eindigen we de dag warm en zonnig. We zijn
terug bij ons vertrekpunt en Gaëtan heeft nog een
laatste troef in handen: de nieuwe Optifl eet-app.
De app laat onder andere zien waar de vloot is,
welke route wij hebben afgelegd en wat zijn per-
soonlijke verbruiksscore is. Al met al hebben we
vandaag een mooie ronde door Duitsland gereden
en de vernieuwingen aan boord van deze T High
480 goed kunnen testen.
met knoppen op en onder de
linkerkant van het stuur
bedien je de cruise control.
het opklapbare
bovenbed kan
ook fungeren
als extra
opbergruimte
TOTAALVErBruiK
29,2 l / 100 km
AdBlue
2,50 l/100 km
8,57 procent
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze test!
22-23-24-25-26-27_testrenaultt480.indd 26 16-10-19 13:06