Pagina 30 van: TTM.nl nr. 5 2019

30 | oktober 2019 TTM.nl
management
Dus hadden we een zeer betekenisvolle bijeenkomst, en natuur-
lijk hebben we alle medewerkers, op welke vestiging dan ook,
mee laten delen in de vreugde. Het was echt feest voor iedereen.”
Laten we dan maar eens vooruitkijken. Er waren vier thema’s rond
IMAGINEVosLogistics100: digitalisering, duurzaamheid, de
arbeidsmarkt, en e-commerce. Hoe zien de komende 25 jaar eruit,
eerst maar als het gaat om digitalisering?
FV: “Digitalisering is nu al volop bezig. Kijk naar de opkomst van
e-CMR, al kun je die nog lang niet overal gebruiken. Ik denk dat de
vooruitgang vooral plaats zal vinden in de uitwisseling van data met
klanten. Informatie, maar vooral transacties. Dat kan nog sneller,
beter, goedkoper.” BV: “Ik zie voor AI (artificial intelligence) ook een
rol weggelegd als het gaat om efficiënter plannen. Nu al laten we
de planning ondersteunen door algoritmes. Die analyseren proces-
sen beter dan mensen en kunnen die verbeteren en verduurzamen.
Zo kunnen we uit een bestaande vloot meer productiviteit halen.
Tegelijk zien we dat platformen als Überfreight en Relay for Carriers
(Amazon) meer transparantie in de keten kunnen brengen.”
Volgend thema: duurzaamheid in de komende 25 jaar.
FV: “De transportsector zit volop in een energietransitie. Al een
tijdje natuurlijk, kijk maar naar de inzet van LNG en meer multimo-
daliteit. Wij doen al een tijdje mee, we investeerden in 2010 al in
LNG. Investeren is noodzakelijk, maar de uiteindelijke exploitatie
moet wel rendabel zijn. Omdat wij er zo vroeg zijn ingestapt, is de
TCO van LNG bij ons nu gelijk aan die van diesel. Het is geen gok
geweest, maar een bewuste stap en dan hard werken. Zo kijken
we ook met interesse naar elektrisch vervoer, we hebben al een
Zolution voor stadsdistributie. Maar ook naar waterstof, al lijkt dat
nog wat verder weg. Je moet daarin flexibel zijn, vind ik. Als je niks
probeert, weet je ook niet of het binnen je bedrijf past.”
Rijden jullie inmiddels al met de 32 meter lange LZV?
FV: “De EcoCombi XL hebben we al ingezet in Scandinavië. In
Nederland zetten we nu een pilot op met een aantal vervoerders
en de overheid. Er is een werkgroep om dat aan te pakken. Meer
kan ik er niet over zeggen. Langere voertuigen dragen natuurlijk
bij aan meer duurzaamheid.”
De arbeidsmarkt. Een hoogst actueel thema.
BV: “Dat klopt, al hebben wij geen tekort aan chauffeurs. De
komende 25 jaar zal de arbeidsmarkt, maar ook de opleidingen,
beïnvloed worden door robotisering en autonoom rijden. Autonoom
rijden zal de functie van de chauffeur volledig veranderen, maar
misschien ook wel de hele supply chain en het wagenpark. Hebben
we straks nog wel eigen trucks, of komt er een soort ‘shared’ vloot.
De robotisering gaat de mens helpen bij het werk. Bij zwaar werk,
zoals we nu al zien met exosketelons, maar zeker ook bij process
automation, repetitief administratief werk bijvoorbeeld.” FV: “Ook
door autonoom rijden en robotisering zal de sector weer slimmer,
leaner worden. Zo’n arbeidstekort is goedbeschouwd een zegen
voor de sector: het triggert namelijk innovatie.”
Jullie imago als werkgever zal dan wel verbeteren…
FV “Aan de perceptie van de onderneming werken wij hard. Als
bedrijf hebben wij waarden, ethische codes, die staan allemaal op
‘Als je niks probeert, weet je ook
niet of het binnen je bedrijf past.’
28-29-30-31-32_managementvos.indd 30 16-10-19 10:07