Pagina 35 van: TTM.nl nr. 5 2019

Negen dealers heeft de Europese importeur KW Auto in Nederland
aangesteld. Het moet het verkoop- en aftersaleskanaal van RAM een
kwaliteitsimpuls geven en meer in lijn brengen met de ideeën van
moederbedrijf FCA. Bij een van die dealers, Dusa in Amsterdam, halen
we ons testmodel op. Het is een RAM 1500 Crew Cab in de speciale
Rebel-uitvoering èn voorzien van een LPG-installatie.
ALL TERRAIN
Spierwit is onze RAM, en dat is heel wat anders dan de voornamelijk
zwarte exemplaren die je in Nederland ziet rijden. Het doet niets af
aan de imposante verschijning van de pick-up. De auto is gróót!
Majestueus zelfs, met bijna 6 meter lengte en (over de spiegels geme-
ten) 2,5 meter breedte. Met 1,97 meter hoogte past de RAM 1500 net
in parkeergarages, maar dat hebben we maar niet uitgeprobeerd. In
de Rebel-uitvoering ziet de RAM er nog net iets stoerder uit. Hij is meer
dan de andere 1500-versies gemaakt voor het terrein, met 18 inch all
terrain banden, meer bodemvrijheid (222 mm), gepoedercoate stalen
bumpers en geïntegreerde tow hooks in de skidplate. Zowel voor als
achter heeft de Rebel ledverlichting, waarmee hij zich fraai onder-
scheidt van oudere versies. Op de (met een rollcover) afgesloten laad-
bak van onze RAM staat een fraai matzwarte sportsbar van GoRhino.
Langs de onderzijde van de carrosserie loopt een handige treeplank.
REBEL
Ook in het interieur is er veel ‘Rebels’ waar te nemen. Op de verwarm-
bare leren stoelen, het met leer beklede dashboard en in het instru-
mentendisplay is het ‘Rebel’ logo terug te vinden. Ook de metallic-rode
kleuraccenten horen bij het Rebel 12 Pack. Blikvanger in het dashboard
is het UConnect multimediasysteem met 12 inch touchscreen display.
De stoelen zijn groot, maar zitten goed. De middenarmsteun is onder-
deel van een console met veel, heel veel opbergruimte. Een
A4-schrijfmap verdwijnt er probleemloos in. Boven ons schijnt de zon
door een (deels te openen) panoramadak. Vanaf de achterbank is het
stil, want daar hebben passagiers ruimte als in een limousine.
Oplaadmogelijkheden voor smartphone of zelfs laptop zijn er volop.
STUREN
Dè plek om te zijn in de RAM 1500 is echter achter het stuur. Dit is een
auto om te rijden, want dat is bovenmatig leuk. Dat komt door het
door de luchtvering uitermate comfortabele weggedrag, maar voor-
namelijk door de motor. Dat is de beroemde 5,7 liter HEMI V8-motor.
Die maakt van de RAM een beest van een auto, als je wilt. 395 pk staan
er tot uw beschikking, en 556 Nm aan koppel. Power en trekkracht zijn
er dus nooit te weinig. Dat konden we merken met accelereren, als de
motor fantastisch brult en we met 5,5 seconden op 80 km/h zaten.
Inhalen gaat net zo rapido. Te hard rijden met de RAM is dan ook een
groot gevaar. Een groot voordeel van zo veel vermogen is dat het trek-
kend vermogen van de RAM even groot is als zijn totaalgewicht: 3.500
TTM.nl oktober 2019 | 35
1. De RAM 1500 komt pas echt tot zijn recht in het terrein, waar hij de ruimte heeft.
2. Het ruim bemeten interieur, met het grote, vrij veel licht gevende 12 inch touch-
screen van UConnect.
3. De 100 liter grote LPG-tank wordt geplaatst op de plek van het reservewiel.
4. 171 cm laadlengte in de laadbak. De rollcover neemt wat ruimte in aan de voorzij-
de.
Lang waren de Amerikaanse pick-ups van RAM
(voorheen Dodge) in ons land enkel te krijgen via
grijze import. Nu zijn er offi ciële dealers in Nederland
aangesteld. TTM.nl kon in de splinternieuwe RAM
1500 Rebel rijden en voelde zich de koning te rijk.
Tussen praktijk
en plezier
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
34-35-36-37_bestellerram.indd 35 16-10-19 10:06