36 | oktober 2019 TTM.nl
5
kg. Zelf weegt de RAM 1500 2.600 kg, waardoor er in de laadbak nog
altijd 900 kg geladen kan worden. Die laadbak is overigens groot
genoeg om het Nederlandse fi scale blok te herbergen. Dat betekent
dat een RAM met Crew Cab (dubbele cabine) zonder aanpassingen op
grijs kenteken verkrijgbaar is. Eén concessie is er wel: het ruitje aan de
achterzijde van de cabine is vergrendeld, want een tussenschot moet
volgens de Belastingdienst één geheel vormen.
LPG
We hadden in de testweek veel bekijks met de stoere RAM 1500 Rebel,
zeker als we de motor even lieten aanslaan. Veelgehoorde vraag: dat
verbruikt zeker wel veel benzine? Dat klopt, met een gemiddeld ver-
bruik van 15,0 liter op 100 km mag je elke 650 km naar de pomp om
daar 98 iiter benzine te tanken. Kosten gemiddeld: 172 euro. Voor
2.750 euro krijg je bij de RAM 1500 Rebel een 100 liter grote LPG-tank
van Prins, ingebouwd en gehomologeerd door KW Auto. LPG is met
een literprijs van 72 eurocent vele malen goedkoper. Voor 72 euro zit
de LPG-tank vol. De meerprijs van de tank is dan snel terugverdiend.
Het verbruik tussen LPG en benzine ontloopt elkaar niet veel: op LPG
reden wij 1 liter op 15,15 km, op benzine een fractie zuiniger.
Overigens kunnen beide brandstoffen naar keuze worden gebruikt in
de RAM.
De RAM 1500 Rebel is, dat zeiden we al eerder, groot. Een parkeerplek
vinden in een woonwijk is soms een opgave. Het gevoel van ‘groot’
verdween pas echt toen we de Rebel van het asfalt afstuurden, het
bospad op. In open terrein bewijst de RAM 1500 zich als heerlijke
offroad-auto. Met de luchtvering is voldoende bodemvrijheid te creë-
ren, de 8-trapsautomaat bedient de V8 voortreffelijk. 4WD in alle vor-
men, inclusief elektronisch sperdifferentieel, is makkelijk in te stellen
op dezelfde unit als waar we de automaat mee bedienen. Pas in het
terrein ervoeren we de RAM als echt functioneel. Dáár is hij echt op zijn
plek. Op alle andere plekken brengt hij veel plezier, in het terrein is hij
pas echt beestachtig goed. Voor deze auto betaal je 56.999 euro, maar
daarvoor krijg je heel veel auto, èn heel veel lol en bewondering.
besteller
5. Een zeer ruim bemeten dubbele cabine op grijs kenteken is mogelijk
met de RAM 1500.
6. De RAM 1500 Rebel is zeer comfortabel, maar uiteindelijk het meest
functioneel als werkauto.
Specifi caties en metingen
Merk RAM
Type 1500 Rebel
Motor 5.7 l HEMI V8
Inhoud (cc) 5.654
Vermogen (pk) 395
Koppel (Nm/toeren) 556/3.950
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 592 x 208 x 197
Wielbasis (cm) 367
Laadruimte lxbxh (cm) 171 x 176 x 158
Tilhoogte (cm) 87
Eigen gewicht – leeg (kg) 2.600
Nuttig laadvermogen (kg) 900
Max. aanhangergewicht (kg) 3.500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 59,7
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) 68,5
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 5,5
Acceleratie 80-130 (km/h) 7,0
Brandstofverbruik LPG (1 l/km) 1 op 6,6
CO2-uitstoot (gr/ km) 332
Prijs zoals getest (€) 56.999,-
Prijs exclusief BTW en BPM
34-35-36-37_bestellerram.indd 36 16-10-19 10:06