Pagina 40 van: TTM.nl nr. 5 2019

40 | oktober 2019 TTM.nl
Reportage
Avia, Migrol, Shell, Socar en Tamoil hebben al toegezegd water-
stof te gaan distribueren. Vanuit de waterstofproductiefaciliteit
wordt het waterstof per tankauto’s naar de tankstations gebracht,
tanken gaat voorlopig vanuit mobiele tankeenheden. “Waterstof
is op dit moment nog 7,7 keer zo duur als diesel. Dat zal minder
worden naarmate de vraag stijgt en ook personenauto’s meer op
H2 gaan rijden”, legt Rolf Huber uit. “Dan is er zeker een business-
case voor de brandstofmaatschappijen en zelfs een gezonde
marge”, zo verwacht hij. De tankinstallaties zullen werken op 350
bar, naar verwachting moet een tankbeurt binnen een kwartiertje
te volbrengen zijn.
supermarkTen
Maar wie gaan er rijden met de Hyundai’s op waterstof? Dat zijn
diverse Zwitserse transporteurs en supermarkten als Coop, Fenaco
en Migros. Distributieritten dus, en dat past prima bij de Hyundai
H2 Xcient. Dat is de 4×2- of 6×2-distributietruck die Hyundai
momenteel in Zuid-Korea ontwikkelt, en waar het eerste exem-
plaar nog van in Zwitserland moet arriveren. De Hyundai H2
Xcient is een elektrische, emissievrije truck die zijn energie krijgt
uit een brandstofcel. De elektromotor levert 350 kW, het brand-
stofcelpakket heeft een vermogen van 190 kW. De waterstoftanks
van de H2 Xcient zijn 34,5 kg groot en dat moet goed zijn voor
een actieradius van 400 km. Prima dus voor supermarktdistributie.
“De brandstofcel zien we als geschikt voor langeafstandsvervoer
van goederen, voor kortere afstanden in en rond de stad volstaan
BEV-trucks”, aldus Jihan Ryu, president van de CV Engineering
Design Group van Hyundai, die toegaf dat Hyundai op den duur
ook met volelektrische trucks in Europa op de markt wil komen.
Een fysieke truck, geen BEV en ook geen FCEV, was echter bij de
presentatie in Gösgen nog niet te zien.
TCo
Hyundai Hydrogen Mobility wil zoals gezegd een FCEV-concept
hanteren waarbij alle partners naadloos kunnen instappen. Ook
transportbedrijven of eigen vervoerders dus. De businesscase voor
transporteurs wordt gebaseerd op een pay-per-use model, dat wel
wat lijkt op private lease. “De truck is niet te koop, je kunt hem
rijden voor een prijs per kilometer”, legde Mark Freymüller, CEO
van Hyundai Hydrogen Mobility uit. “In die prijs zitten alle servi-
ces besloten: gebruik van de truck, maar ook onderhoud, verzeke-
ring en zelfs brandstof. Met dit model willen we de belemmerin-
gen voor transportbedrijven om op waterstof te gaan rijden
zoveel mogelijk wegnemen en bij deze brandstof eindelijk eens
van het kip-eiverhaal af te zijn.” Het uitgangspunt daarbij is dat
uiteindelijk de TCO van de waterstoftruck hetzelfde zal zijn als die
van de dieseltruck. In het begin zal dat echter zeker nog niet zo
zijn. Freymüller: “Het tarief voor pay-per-use is zeer afhankelijk
van inzet, kilometrage en tonnage. Ik denk dat de eerste gebrui-
kers 10-20 procent boven hun normale TCO zitten. Als je vanaf het
begin voor een duppie op de eerste rij wilt zitten, ben je bij ons
misschien niet aan het goede adres. Samenwerking is heel belang-
rijk; dit gaat veel verder dan de normale fabrikant-klantrelatie.”
TorenHoog
Allemaal goed en wel, maar Hyundai en partners moeten eerst
veel geld investeren. “De investering in de electrolyzer ligt onder
38-39-40-41-42_hyundaiwaterstof.indd 40 16-10-19 08:44