Pagina 42 van: TTM.nl nr. 5 2019
42 | oktober 2019 TTM.nl
Reportage
de 10 miljoen euro. Voor de rest? Bijna
niet te berekenen”, zegt Huber voor-
zichtig. Hij kan niet goed uitleggen
waar het verschil tussen torenhoge
investeringen en ongeveer eenzelfde
TCO voor ...
42 | oktober 2019 TTM.nl
Reportage
de 10 miljoen euro. Voor de rest? Bijna
niet te berekenen”, zegt Huber voor-
zichtig. Hij kan niet goed uitleggen
waar het verschil tussen torenhoge
investeringen en ongeveer eenzelfde
TCO voor de transporteur blijft. Dan is
er maar één conclusie mogelijk: Hyundai
en partners moeten lang en hard wer-
ken voor ze voldoende volume hebben
om enige return-on-investment te krij-
gen. “We moeten een lange adem heb-
ben”, geeft Huber toe.
Volumegroei. Hyundai Hydrogen
Mobility kijkt nu al nadrukkelijk over de
Zwitserse landsgrenzen voor expansie.
Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen en
ook Nederland worden genoemd als
landen waar een zelfde ecosysteem als
in Zwitserland snel realiteit kan wor-
den. Interessant was daarom de aanwe-
zigheid in Gösgen van Nederlandse
ambtenaren en vertegenwoordigers
van een Hyundai-dealer in Noord-
Nederland. Die zijn naar eigen zeggen
klaar om aan de slag te gaan om ook in
Nederland de Hyundai H2 Xcient te
laten rijden. Aan een netwerk en part-
ners wordt al volop gewerkt. Mark
Freymüller lacht: “Ja, de Nederlanders
zijn dolenthousiast, die willen het liefst
vandaag nog beginnen. Eerst willen we
in 2020 in Zwitserland alles opstarten,
daarna kijken we verder. Enthousiaste
partners als hen hebben we echter
nodig. Niets zo belangrijk in dit project
als samenwerking.”
#partners
#enthousiasme
#circulair
38-39-40-41-42_hyundaiwaterstof.indd 42 16-10-19 08:44