Pagina 57 van: TTM.nl nr. 5 2019

TTM.nl oktober 2019 | 57
De Extended
Day cab uitvoe-
ring betekent
dat er aardig
wat bergruimte
achter de stoe-
len te vinden is.
De werkplek
van de chauf-
feur is in orde,
al heeft het
stuur in deze
uitvoering geen
lederen bekle-
ding.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
DAF
Type
LF
Motor
Type
PX-5
Slagvolume
4,5 liter
Vermogen
213 pk / 2.300 omw./min.
Koppel
850 Nm bij 1.200 omw./min.
aandrijflijn, onderstel
Transmissie
AS-Tronic 6 speed 6AS800
Banden voor
Goodyear KMax 215/75 R 17,5
Banden achter
Goodyear KMax 215/75 R 17,5
Vering voor
Paraboolveren
Vering achter
Luchtvering
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
5.600
Gewicht tijdens test (ton)
7,4
Hoogte laadbak (m)
3,43
Frontaal oppervlak (m2)
7,2
Achterasreductie
3.31
Motortoerental bij 85 km/h in hoogste
gang (omw./min.)
1.480
Geluidsniveau bij 85 km/h (dBA)
65,9
Basisprijs (€)
op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
op aanvraag
Importeur
DAF Nederland
Postbus 90066
5600 PV Eindhoven
www.daftrucks.com
cabine zien we de PX-5, een 4,5 liter grote Paccar-motor, goed voor 213 pk
vermogen en een koppel van 850 Nm, beschikbaar vanaf 1.250 toeren. Een
nog kleinere variant is de PX-4, van 3,8 liter cilinderinhoud. Cabine weer terug
op zijn plek en een laatste blik voor we instappen. Twee dingen vallen op: de
wijd uitstaande zijspiegels, die nu een beetje aandoen als olifantsoren, en de
grote sticker op de voorzijde, die suggereert HVO (hydrated vegetable oil) te
tanken, want dat kan 90 procent aan CO2-uitstoot schelen. Fraaie suggestie,
heel groen ook, maar bij de BP in Deventer kun je helemaal geen HVO tanken.
En dat is bij de meeste tankstations in Nederland zo…
VErlEngDE DagcabInE
Instappen in de LF gaat eenvoudig. Er is slechts één traptrede, dus we arriveren
snel op de 95 centimeter hoog gelegen cabinevloer. De LF heeft letterlijk en
figuurlijk een opgeruimde cabine. Hij heeft een ontwerp dat aansluit bij de
rest van de DAF’s, met bijvoorbeeld het herkenbare instrumentarium, inclusief
DAF Performance Assistent. Op het stuur, helaas niet met leer bekleed, vinden
we tal van functionele knoppen. Standaard aanwezig: Adaptive Cruise
Control. Boven de voorruit zien we opbergvakken, en achter de stoelen nog
meer. De DAF heeft namelijk een ‘extended day cab’, een verlengde dagcabi-
ne. Achter de stoelen zou een smal bed passen, maar bij ons heeft dat plaats-
gemaakt voor drie grote opbergvakken. Ook de motortunnel is voorzien van
een grote opbergbak, plus een documentenhouder en twee bekerhouders.
Daarnaast de unit met de bediening van de AS Tronic automaat, plus de
mechanische handrem.
IETSjE hOgEr
Eenmaal gestart is het al snel duidelijk hoe fijn die automaat is. Zelfs op de
provinciale weg richting Zutphen is het al een zegen dat de chauffeur niet
telkens handmatig hoeft te schakelen. Die mogelijkheid geeft de AS Tronic
bak wel trouwens, als de chauffeur toch even wil ingrijpen. Direct naast het
stuur zit in het dashboard een knoppencluster en daaronder het multimedia-
scherm. De plaatsing daarvan zouden wij omdraaien, omdat multimedia snel
en intuïtief te bedienen moet zijn. Nu moet je toch een beetje rechtsonder het
stuur grijpen. De stoelen in de LF lijken bij zowel leuning als zitting wat vlak,
maar bieden toch voldoende ondersteuning. De chauffeursstoel is luchtge-
veerd.
VlInDErKlEP
De DAF laat zich soepel en snel door het stadsverkeer sturen. Hij heeft een
aangenaam kleine draaicirkel. De motor is krachtig genoeg, maar blijft daarbij
heel stil. Zelfs op de snelweg later, kruissnelheid 82 km/h, komt de decibelme-
ter niet boven de 66 decibel, en dan horen we voornamelijk windgeruis, niet
de PX-5. De DAF heeft wel ACC, maar geen Predictive Cruise Control. Dat is bij
lichte trucks als deze helemaal niet functioneel, zo legt chauffeur Niek uit. De
54-55-56-57-58-59_testdaflf.indd 57 16-10-19 08:46