58 | oktober 2019 TTM.nl
test
LF heeft ook geen echte motorrem of retarder, maar wel een volledig automa-
tisch werkende uitlaatrem met een vlinderklep.
FIETSErS KIjKEn
Veiligheid in steden is een hot item, en we zien bij steeds meer distributietrucks
een veiligheidsraampje in de rechterdeur verschijnen. Dat heeft deze LF ook,
en zelfs met bijrijder kan de chauffeur door deze City Safe Window een betere
blik op het kwetsbare verkeer aan de rechterkant van de truck werpen. Een
gevolg van het extra raam in de deur is dat het bovenste raam niet meer van
boven naar beneden open kan. DAF heeft dit opgelost door een deel van het
raam horizontaal te openen. En ook nog elektrisch, dus snel en eenvoudig
‘natural airco’ voor de bijrijder. Over airco gesproken, die had onze test-LF ook,
maar zelfs op een warme zomerdag als de testdag bleef hij uit.
DAF doet dat wel vaker in verbruikstests om zo het dieselverbruik te beperken.
Weinig representatief voor de dagelijkse praktijk, en naar ons idee ook hele-
maal niet nodig. Terug in Deventer laat de LF namelijk uitstekende verbruiks-
cijfers zien, met een gemiddelde van 12,8 liter diesel op 100 km. Dat is gewoon
heel netjes, zelfs voor een kleine truck als deze. Het AdBlue-verbruik is zo laag
dat het na onze testrit amper te meten is. DAF wil meer op de truckmarkt
bereiken met distributietrucks? Als het aan deze LF moet liggen gaat dat zeker
lukken!
lang niet gezien, zo’n duide-
lijk zichtbare uitlaatpijp
onder een vrachtwagen.
De PX-5 motor
van Paccar laat
prima prestaties
en een dito ver-
bruik zien.
TOTaalVErbrUIK
12,8 l / 100 km
adblue
0,58 l / 100 km
4,5 procent
Scan de QR-code voor het vlog over deze test!
#stadsdistributie
#wendbaar
#veilig
hoeveel ruimte
biedt de cabine (cm)?
A Breedte (van raam tot raam) 203
B Diepte (boven dashboard) 176
C Hoogte (vloerdak) 181
D Hoogte treden vanaf de straat 54
E Afstand straat-cabinevloer 95
(bij volle belading)
F Knieruimte bijrijder
(afstand stoel-dashboard) 34
G Hoogte voorruit 83
54-55-56-57-58-59_testdaflf.indd 58 16-10-19 08:46