Pagina 61 van: TTM.nl nr. 5 2019

Strafrecht maakt
comeback!
Zo’n zes maanden geleden schreef ik in mijn column in dit magazine
over mogelijke strafrechtelijke maatregelen die kunnen worden
opgelegd aan vervoerders hier in Nederland. Directe aanleiding tot
het schrijven van die column waren de ongekende strafmaatregelen
die Justitie in België oplegde aan een aldaar gevestigd bedrijf. De
Belgische justitie achtte het toen noodzakelijk om beslag te leggen
op vrachtwagens en daarmee werd het bedrijf de facto stilgelegd.
Met alle gevolgen van dien. De vraag die ik mij toen
stelde was of dergelijke verregaande strafmaatregelen
ook in Nederland mogelijk waren. Mijn analyse destijds
was dat zulks inderdaad het geval zou kunnen zijn,
maar dat het hier hoogstwaarschijnlijk niet zo’n vaart
zou lopen. En mijn conclusie was toen dat, omdat het
stilzetten van vrachtwagens dermate ernstige gevolgen
voor het bedrijf heeft, Justitie in Nederland terughou-
dend zou zijn om dergelijke strafmaatregelen op te
leggen. Nu, zes maanden later, moet ik constateren dat
ik terug moet komen op die conclusie. Van terughou-
dendheid is geen enkele sprake meer, integendeel.
De afgelopen tijd constateer ik een opvallende stijging
van het aantal strafzaken dat door ons kantoor in
behandeling wordt genomen. Zo opvallend dat ik
thans wel durf te stellen dat dit niet toevallig gebeurt
en dat dit het rechtstreekse gevolg is van aangescherpt beleid van
(de top van) het Openbaar Ministerie. Dat behoeft uitleg.
Zoals u ongetwijfeld weet, waren overtredingen van de arbeidstij-
denwet vroeger het domein van het Economische strafrecht.
Overtredingen van de rij- en rusttijden of bijvoorbeeld het manipu-
leren van de tachograaf werden toen strafrechtelijk vervolgd. De
vervoerder moest verschijnen bij de Economische Politierechter.
Mede door overbelasting van de rechterlijke macht en de lange duur
van strafzaken zijn overtredingen van de arbeidstijdenwet jaren
geleden al uit het strafrechtelijke traject gehaald en afgedaan door
middel van het bestuursrecht. De bestuurlijke boete deed zijn intre-
de. Werd er bij een controle op een voertuig bijvoorbeeld geconsta-
teerd dat er gesjoemeld was met de tachograaf dan volgde een
boete van 4.400 euro. Tegen die boete werd dan bezwaar gemaakt
en via het bestuursrecht afgedaan. Mocht uiteindelijk blijken dat die
boete terecht was opgelegd dan werd deze voldaan en dat was het
dan. Die tijd lijkt voorbij.
In toenemende mate merken wij dat naast het opleggen van deze
(bestuursrechtelijke) boete, officieren van justitie strafrechtelijke
vervolging instellen tegen vervoerders. Bijvoorbeeld vanwege vals-
heid in geschrifte. Vervoerders zijn namelijk verplicht om een cor-
recte administratie bij te houden van de arbeidstijd. Nu
er sprake is van gesjoemel met de tachograaf, wordt
een onjuiste arbeidstijd geregistreerd en dus is er spra-
ke van valsheid in geschrifte. Het aantal procedures
neemt toe en dat geschiedt in heel Nederland. En
recent werd de druk nog verder opgevoerd. Een offi-
cier van justitie legde aan een vervoerder een maatre-
gel op om alle vrachtwagens binnen 24 uur stil te leg-
gen vanwege de vondst van een zestal gemanipuleerde
tachografen. De redenering van deze officier was dat
omdat er gemanipuleerde tachografen aanwezig zijn,
de arbeidstijdenwet wel overtreden móést zijn. En
omdat overtreding van de arbeidstijdenwet een acuut
gevaar oplevert voor andere weggebruikers, is onmid-
dellijk ingrijpen noodzakelijk. En dus worden alle
vrachtwagens stilgezet en wel binnen 24 uur.
De stijging van het aantal strafrechtelijke vervolgingen in een dusda-
nige korte tijd, verspreid over het gehele land, maakt dat dit niet
langer toevallig kan zijn. Het is mijn stellige overtuiging dat het
aantal vervoerders dat strafrechtelijk zal worden vervolgd voor het
overtreden van de arbeidstijdenwet alleen maar zal toenemen. Voor
een overtreding waarvoor voorheen een bestuurlijke boete werd
opgelegd wordt thans een heel bedrijf platgegooid. Mijn conclusie
van zes maanden geleden dat het in Nederland zo’n vaart niet zal
lopen, bleek niet juist. Het strafrecht is terug in de transportbranche.
En hoe!
Patrick Bobeck | Advocaat en mediator te Haarlem, gespecialiseerd
in het wegvervoer www.vallenduuk.nl
“
“
TTM.nl oktober 2019 | 61
recht
61_bobeckcolumn.indd 61 16-10-19 08:47