Pagina 63 van: TTM.nl nr. 5 2019

Bedrijfsmiddelen, dat klinkt heel administratief. Wat
moet je daar precies onder verstaan? “Onder bedrijfs-
middelen kun je in de breedste zin van het woord alle
middelen verstaan die een werkgever aan zijn werk-
nemers ter beschikking stelt om hun werk mee te
doen. Dat gaat dus verder dan laadkleppen en laad-
kranen. Ook pompkarren, spanbanden, rolcontainers
en persoonlijke beschermingsmiddelen vallen er
onder. Voor het transport zou de controle daarvan bij
ILT moeten liggen, maar die hebben daar niet vol-
doende capaciteit voor”, legt Verkade uit. De praktijk
is dat er wel gecontroleerd wordt, maar pas wanneer
er een incident heeft plaatsgevonden. “Dan moet het
bedrijf kunnen aantonen dat ze het bedrijfsmiddel
hebben laten onderhouden en controleren.”
RepaRatie
De Bovag heeft al elf jaar een laadklepkeurmerk.
“Maar lang niet alle laadkleppen worden jaarlijks
gekeurd”, zegt Verkade. “Dat is de realiteit. Uit de
data die we verzamelen tijdens de keuringen weten
we inmiddels dat in ongeveer de helft van de geval-
len eerst een reparatie nodig is voor de klep kan
worden goedgekeurd. Niet alle gevonden afwijkin-
gen hebben een directe impact op veiligheid, maar
het betekent dat er dus voertuigen op de weg rijden
met een defect aan de laadklep. Dat kan de veilig-
heid in het geding brengen. De noodzaak om regel-
matig te keuren is dus heel reëel”, aldus Verkade.
Ongelukken
Laksheid bij bedrijven om de keuring te ‘vergeten’ is
risicovol. Volgens Verkade zit het grote gevaar in
ongelukken. “Dan komt er een onderzoek. Als dan
blijkt dat de keuring niet op orde is, volgen er boetes
en ontstaan er problemen met de verzekering. Bij
een laadklep kan dat bijvoorbeeld zijn omdat de
waarschuwingslichtjes of de rode vlaggen kapot zijn.
Elke chauffeur kent het gevaar van een klep die op
halve hoogte boven de grond hangt. Dat levert elke
dag in Nederland honderden gevaarlijke situaties op.
Elke transporteur die zijn laadkleppen niet op orde
heeft, stuurt zijn chauffeurs met een potentieel risico
de weg op”, waarschuwt Verkade. “En hoe veilig is
een klep nog als hij in de laagste stand een keer ste-
vig tegen een stoeprand is aangereden? Dat ding is
niet berekend op een zijwaartse impact, maar er
moet soms wel 3 ton op kunnen staan. Daarom wor-
den laadkleppen ook dynamisch belast tijdens een
keuring. Zo kan bepaald worden of de klep het maxi-
mum gewicht aankan en niet (langzaam) zakt tijdens
belasting.”
pRiORiteit
Met één keurmerk voor alle bedrijfsmiddelen is de
transportondernemer geholpen. Hij kan dan niet
alleen laadkleppen en autolaadkranen laten contro-
leren, maar alle arbeidsmiddelen die aan het voertuig
zitten. Verkade: “Nu heeft dat bij veel bedrijven niet
de hoogste prioriteit. Ook vaak omdat het lastig is,
veel tijd kost of transportbedrijven niet precies weten
waar ze moeten zijn voor controle. Met ons initiatief
kunnen transportondernemers nu veel eenvoudiger
alle te keuren arbeidsmiddelen aanbieden onder één
keurmerk. Gewoon bij de dealer, op één adres. Dat
maakt het veel eenvoudiger, scheelt veel tijd en geld,
TTM.nl oktober 2019 | 63
De Algemeen Periodieke Keuring (APK) is voor voertuigen algemeen geaccepteerd. Niemand
die dat vergeet. Maar ook bedrijfsmiddelen als laadkleppen en autolaadkranen moeten ver-
plicht gekeurd worden. “Dat is bij veel transportbedrijven niet goed op orde”, zegt Aad
Verkade, branchemanager van Bovag. Om bedrijven op weg te helpen zo veilig mogelijk te
werken heeft Bovag in samenwerking met Aboma één keurmerk voor wel zestig bedrijfsmid-
delen, het Bovag AMTek keurmerk.
keurmerk
voor alles!
Keuring bedrijfsmiddelen transport op één adres
tekst: BERT ROOZENDAAL | FOtO’s: ROOZWORKS
1
62-63-64-65_bovagaadverkade.indd 63 16-10-19 10:02