Pagina 66 van: TTM.nl nr. 5 2019

66 | oktober 2019 TTM.nl
Wijnand van den Brink, Volvo Trucks
Van den Brink: “De tijd dat we dachten gewoon een elektrische truck te
kopen, die ’s nachts aan de lader te hangen om er dan de hele dag mee
te kunnen vervoeren, is voorbij. Daarmee kom je er niet, want dan koop
je waarschijnlijk een voertuig met te veel accucapaciteit. Dat is niet alleen
te zwaar, maar vooral ook te duur. De prijs per kilowattuur energie in de
batterijen zit momenteel rond de 250 dollar. Reken maar uit wat het
extra kost als je er voor de zekerheid een pakket extra bijhangt ‘omdat je
nooit precies weet hoeveel je op een dag gaat rijden’. Dat is niet de
manier. De beste elektrische truck is niet die met de grootste actieradius
maar een die precies goed is voor het werk dat hij moet doen. In som-
mige sectoren is dat eenvoudiger te berekenen dan in andere. Bij een
elektrische bus bijvoorbeeld is het relatief simpel, omdat dan niet alleen
de route maar ook de rijfrequentie goed bekend is. Dat geldt in grote
mate ook voor elektrische vuilnisauto’s. Maar in de distributie ligt dat tot
nu toe niet zo vast.”
Denken in kilo’s
“Wie bij ons informeert naar een elektrisch aangedreven distributietruck,
vraagt in feite naar een compleet systeem,” vertelt Van den Brink.
“Daarom levert Volvo niet alleen de auto en het maatwerk dat daarbij
hoort, maar ook ondersteuning voor de beste inzet en het optimaal laden
van de batterijen. Dat is eigenlijk niet anders dan nu, maar ook toch weer
wel”, doceert Van den Brink. “Want elektrisch transport vraagt een
andere denkwijze van de vervoerder. Zo speelt het gewicht veel meer een
rol, want dat bepaalt de actieradius van het voertuig. Maar veel vervoer-
ders weten helemaal niet precies wat de aangeleverde of op te halen
pallets wegen. Bij elektrisch transport moet hij beter van tevoren weten
hoeveel ton hij gaat krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door goede afspraken
met klanten te maken. Het voordeel daarvan is dat je ook veel preciezer
kunt beprijzen en efficiënter vervoert.”
speciale software
Dat lijkt nu nog heel lastig. Maar dat valt reuze mee, zegt Van den Brink:
“Volvo heeft daarvoor software gemaakt. De planner kan daarop heel
makkelijk de route, het aantal stops en de gewichten ingeven. En dan ziet
hij meteen niet alleen óf het kan wat hij wil, maar ook precies hoelang
de route is, hoeveel energie hij per kilometer gaat gebruiken, hoeveel
batterijcapaciteit hij nog overhoudt, wat de gemiddelde transportsnel-
heid zal zijn en hoe lang de rit dus duurt.”
inzicht
Volvo heeft met de software een groot aantal simulatieritten gedaan.
“Eigenlijk waren we zelf ook verbaasd over het goede inzicht dat je er
door krijgt. Het blijkt bijvoorbeeld heel goed mogelijk om met een elek-
“De elektrisch aangedreven truck zelf is niet meer het probleem. De grote vraag voor ondernemers is hoe
ze die kunnen inpassen in hun dagelijkse werkflow. Want elektrisch rijden betekent anders werken.
Positief daaraan is, dat het efficiëntie oplevert.” Aan het woord is Wijnand van den Brink van Volvo
Trucks Nederland. Hij is manager special product en innovatie. Elektrische trucks zijn dus zijn expertise.
Eenvoudig
elektrisch
tekst: BERT ROOZENDAAL | foto’s: KOOS GROENEWOLD, 1TRucK.TV, VOLVO TRucKSREPORTAGE
66-67-68-69_volvoelectric.indd 66 16-10-19 08:47