Pagina 69 van: TTM.nl nr. 5 2019
trische Volvo FL met 140 kWh accu’s (vier stuks) eerst drie adressen in
Utrecht te laden, dan naar Den Haag en Scheveningen te rijden, te lossen
en weer te laden en met genoeg restcapaciteit weer in Utrecht terug te
komen. Als je dan met een gelijkstroomlader kunt snelladen, is de auto na
de pauze weer vol genoeg voor nog een rit. Dat maakt onze elektrische
voertuigen veel breder inzetbaar dan alleen in binnensteden. En door
beter met gewichten en afstanden te werken, krijg je meer efficiëntie.
Daarbij, hoe meer kilometers, des te beter de TCO van de auto.”
DistriButie
TCO is nu nog een uitdaging, geeft Van den Brink toe. Volgens hem is de
reden dat er in Nederland momenteel amper honderd zware elektrische
trucks rijden, niet omdat vervoerders niet willen. “Die beseffen ook dat
elektrisch rijden een belangrijke rol gaat spelen in de stedelijke distribu-
tie. Om te beginnen omdat stadsbesturen elektrisch rijden op meerdere
manieren aanjagen. Ze willen de NOx- en de partikeluitstoot in hun stra-
ten verminderen. Diesel is daar niet ideaal omdat de motoren door de
korte afstanden en het vele start-/stopwerk niet goed op temperatuur
komen. En dan is er nog de CO2-uitstoot, dat weliswaar een globaal pro-
bleem is maar iets dat ook veel stadsbesturen op hun agenda hebben
staan. CO2 ontstaat door verbranding van fossiele brandstof en bouwt dus
op. Met biobrandstoffen blijft de CO2-uitstoot weliswaar gelijk, maar
wordt de totale hoeveelheid in de lucht niet minder. En dat moet wel. De
enige manier om daar wat aan te doen, is elektrisch te gaan rijden op
duurzaam opgewekte stroom. Een derde factor is geluid als gezondheids-
risico in dichtbebouwde gebieden. Elektrische trucks zijn veel stiller, een
eigenschap die vervoerders goed kunnen gebruiken.”
plan
Daarmee lijkt de richting meer dan duidelijk. Maar wat er volgens Van
den Brink nog ontbreekt, is een Europees plan. “Pas als we voor de hele
Europese economische ruimte dezelfde regels en eisen hebben, is het
speelveld voor iedereen gelijk en kunnen de fabrikanten precies inspelen
op de vraag. Want uiteindelijk is massaproductie de enige manier om de
prijs naar beneden te krijgen. Wat dat betreft, loopt Volvo voorop. Wij
zijn daar van productie- tot op dealerniveau helemaal klaar voor. Dat is
ook waarom wij zoveel energie in ondersteuning en software steken. Een
op zijn taak toegesneden voertuig dat optimaal wordt ingezet vergroot
de haalbaarheid.” Wel betreurt Van den Brink het dat steden enerzijds
wel heel hard willen, maar daarbij de bal grotendeels bij de transporteur
leggen.
Daar heeft hij een punt. Onder die transporteurs zitten best veel koplo-
pers die net als de steden zelf verenigd zijn in bijvoorbeeld de
GreenDealZES. Maar steden hebben zelf ook trucks. Om de gestelde
doelen in de veel genoemde jaartallen 2025 en 2030 ook daadwerkelijk
te halen, zullen steden ook hun eigen trucks sneller moeten gaan elektri-
ficeren. Dat zou een boost geven aan het volume en de transitie enorm
versnellen.
TTM.nl oktober 2019 | 69
Van den Brink: “Massaproductie is de enige manier om de prijs van elektrische trucks naar beneden te krijgen.”
66-67-68-69_volvoelectric.indd 69 16-10-19 08:48