De plannen werden bekendgemaakt op Capital
Markets Day in New York, op de New York Stock
Exchange. In dat gebouw op Wall Street vonden
onlangs diverse bijeenkomsten plaats rond CNH
Industrial. Tijdens het lopen van de ene naar de
andere bijeenkomst kwamen we voorbij een muur
met allerlei portretten van schijnbaar belangrijke
personen. En wie zien we daar tussen hangen: Sergio
Marchionne, de in 2018 overleden topman van Fiat
Chrysler Automobiles (FCA) en CNH Industrial. Curieus
dat juist hij hier hangt. Bij leven was Marchionne
verklaard voorstander van het verzelfstandigen van
de verschillende units binnen FCA en CNHi. Beelden
we het ons in of knikt Marchionne daar goedkeurend
in zijn fotolijst?
Plan
Hoe het ook zij, het seniormanagement brengt de
nalatenschap van Marchionne ten uitvoer met het
optimaliseren van de diverse sectoren van CNHi,
onder meer agri, bouw, bedrijfsauto’s en motoren.
Samen zijn ze momenteel goed voor een jaarlijkse
omzet van 29,7 miljard US dollar. Dat kan echter nog
beter en daarom onthulden diverse vertegenwoordi-
gers van de verschillende divisies van CNHi een strate-
gisch vijfjarenplan met grote investeringen, een paar
inkrimpingen, samenwerkingen en het verzelfstandi-
gen en naar de beurs brengen van twee afzonderlijke
divisies van CNHi. De ene zal voor Off-Highway secto-
ren (Landbouw & Bouw) zijn, terwijl de andere,
On-Highway genaamd, bedrijfswagens en aandrijf-
lijntechnogie bevat. Concreet betekent dat de mer-
ken Iveco, Iveco Bus en Heuliez Bus. Tegelijk werd een
belangrijke samenwerking onthuld tussen Iveco, het
truckmerk van CNHi en Nikola, de Amerikaanse start-
up die waterstof- en batterij-elektrische aandrijving
voor zware vrachtwagens ontwikkelt.
Tre
Al bij de presentatie van Nikola’s ambities, waarover
we berichtten in TTM.nl #3 van dit jaar, was bekend
dat Europese OEM’s met grote aandacht naar Nikola’s
TTM.nl oktober 2019 | 71
De zomer was nog niet eens goed en wel voorbij of CNH Industrial liet in de truckwereld de
vlam in de pan slaan. Met een nieuw vijfjarenplan, genaamd ‘Transform 2 Win’, waarin het
onder meer truckmerk Iveco afsplitst en 250 miljoen US dollar investeert in de Amerikaanse
waterstof start-up Nikola.
CNH splitst Iveco af, investeert in Nikola
TeksT: JARLATH SWEENEY, ARJAN VELTHOVEN | FoTo’s: CNH, FLEET TRANSPORT
Sergio
knikt ja
70-71-72-73-74-75_nikolaivecoanalyse.indd 71 16-10-19 08:48