Pagina 72 van: TTM.nl nr. 5 2019
72 | oktober 2019 TTM.nl
Reportage
verrichtingen keken. Toen leek het al dat Iveco mogelijk een stra-
tegische partner zou worden. Nu blijkt dat Iveco (door CNHi) voor
een bedrag van 250 miljoen US dollar een aandeel in Nikola
koopt. Daarbij zal Iveco voor Nikola de productie, distributie en
aftersales van de Nikola One en Two verzorgen voor de
Amerikaanse markt. Ook helpt CNHi om de Tre naar Europa te
brengen.
s-Way
Dan gaat het zeer waarschijnlijk om de fuelcell-technologie, en
niet zozeer de truck. De Iveco S-Way zal worden gebruikt om
Nikola’s brandstofcel in Europa op de markt te brengen. De inves-
tering van CNHi in Nikola geeft Iveco de kans om zich te manifes-
teren op de Amerikaanse truckmarkt. Om dit te laten gebeuren
zijn waarschijnlijk synergieën tussen CNHi en zusterbedrijf FCA
vereist. Over hoe dat gaat gebeuren, wordt meer bekendgemaakt
op de vakbeurs Solutrans, in november in Lyon.
Win
Toch is ook nu al een beetje aan te geven hoe de verzelfstandi-
ging van de Off-Highway en de On-Highway divisies zal plaatsvin-
den. Begin 2021 wordt de strategie ‘Transform 2 Win’ daarmee
realiteit. Tijdens het Capital Markets Day-event zette Gerrit Marx,
President Commercial & Specialty Vehicles bij CNHi uiteen dat na
de beursgang van de On-Highway divisies deze een jaaromzet van
circa 13,1 miljard US dollar zullen hebben. Daarbij zijn Iveco, Iveco
Bus en Heuliez Bus goed voor bijna 70 procent van de omzet, de
aandrijflijnactiviteiten van FPT zijn goed voor 31 procent.
lnG/CnG
Iveco heeft een naam hoog te houden als het gaat om alterna-
tieve brandstoffen, en daarom past de investering in Nikola daar
ook goed in. Tegelijk blijven bijvoorbeeld ook de Daily bestelau-
to’s van grote waarde voor Iveco. In 2021 wordt een nieuwe elek-
trische Daily gepresenteerd. Dat houdt in dat Iveco van hun
kleinste tot hun grootste voertuig in de nabije toekomst emissie-
vrij kan rijden, een niet te onderschatten voordeel op de interna-
tionale bedrijfsautomarkt.
En LNG en CNG dan? Gerrit Marx geeft toe dat die brandstoffen
een alternatief zijn, maar voor de korte termijn. Op de lange ter-
mijn ziet hij meer kansen voor waterstof. Groot voordeel daarbij
is dat de aardgasinfrastructuur gebruikt kan worden voor water-
stof.
Werk
Met de investering van 250 miljoen dollar van CNHi in Nikola, lijkt
vooral het kostje van de Amerikanen gekocht. Zij gaan zoals het
er nu uitziet hun brandstofcel aandrijflijnen op de markt brengen
in Europa, in Iveco’s nog wel. Eind 2022 moet het al zover zijn.
Iveco en Nikola beloven daarbij een uitstekende businesscase,
waarbij de TCO vergelijkbaar is of op lange termijn lager is dan
diesel. Goed nieuws dus voor Nikola, maar what’s in it voor CNHi?
Iemand moet die Iveco’s met FCEV-techniek in elkaar gaan schroe-
ven, dus de werknemers in de Spaanse, Italiaanse en Argentijnse
fabrieken van Iveco lijken de komende decennia werk te hebben.
Een ander interessant feit merkt Alastair Hayfield op, onderzoeks-
70-71-72-73-74-75_nikolaivecoanalyse.indd 72 16-10-19 08:48