78 | oktober 2019 TTM.nl
Rij-impressie
Een vergelijking tussen een David en Goliath als deze twee voer-
tuigen is natuurlijk ondoenlijk, zeker gezien het verschil in vermo-
gen en grootte, maar de overeenkomst is duidelijk. Deze twee
voertuigen, hoe verschillend ook, komen van dezelfde bron en
hebben hetzelfde logo: de trotse leeuw van MAN, een legenda-
risch symbool dat de Beierse truckfabrikant erfde van nog zo’n
legende, Büssing.
Synergie
Bestelauto’s waren tot voor kort nooit MAN’s ‘core business’. Het
is vanouds een specialist in zware trucks. Maar sinds MAN in één
holding met Volkswagen zit, zijn synergetische allianties in het
concern op gang gekomen. Het stelde MAN in staat in 2016 de
bestelautomarkt te betreden en zo de transportmarkt te bedie-
nen met voertuigen van 3,5 tot 200 ton.
Dat is een enorme bandbreedte en dat maakt het interessant om
de kleine TGE naast de machtige TGX te zetten. Dat doen we in
Burgos, in een mooi glooiend landschap rond het negende-eeuw-
se klooster van San Pedro de Cardeña.
Power
De TGE was naar Burgos gekomen met zijn meest krachtige
motor, goed voor 177 pk. De TGX 18.540 wilde niet meteen al te
powerful uit de hoek komen en komt daarom met de 15 liter D38,
nog altijd goed voor 540 pk. Hoe verschillend de motoren zijn, is
alleen al duidelijk als je naar de toerentallen kijkt. De TGX heeft
maximale power bij 1.800 omwentelingen per minuut, de TGE
heeft bijna twee keer zoveel toeren nodig: 3.500. Beide motoren
voldoen aan de Euro 6 emissie-eisen en gebruiken vergelijkbare
systemen om zo schoon te zijn, namelijk SCR. De D38-motor van
de TGX heeft, door zijn grootte en kracht, ook nog EGR en een
partikelfilter nodig om te voldoen aan de eisen.
Uit het zicht
Iets vergelijkbaar zien we als we kijken naar het maximum koppel
van de beide MAN’s. Als je 40 ton wilt transporteren, waarvoor de
TGX is ontwikkeld, dan moet je een forse trekkracht ontwikkelen,
beschikbaar vanaf een zo laag mogelijke snelheid. Daarom heeft
de TGX 2.700 Nm bij 900 toeren. De TGE heeft een heel andere
instelling, maar zijn rol is ook heel anders. Om de maximale trek-
kracht van 411 Nm te krijgen, moeten we de motor 1.500 toeren
laten draaien. Het is kracht tegen snel en wendbaar, zoals we
duidelijk konden merken op de wegen rond Burgos. We moesten
in de TGE vaak de voet van het gaspedaal halen, wilden we de
TGX niet uit het oog zien verdwijnen.
tiPMatic
Chauffeurs hebben er jaren tegen geprotesteerd, maar de auto-
matische transmissie is nu echt niet meer weg te denken uit de
moderne vrachtwagen. Die schakelt beter dan welke chauffeur
ook. Een goed voorbeeld is de TipMatic bak in de TGX 18.540, een
12-gangs automaat, ontwikkeld door ZF. MAN heeft er wel eigen
software op maat bij ontwikkeld. Dat resulteert in een prima
combinatie met de D3876 motor.
DSg
Gek genoeg is de automatische transmissie in bestelauto’s nog
lang geen gemeengoed. Juist in stedelijke omgevingen zou een
76-77-78-79-80-81_mantgx-tge.indd 78 16-10-19 08:49