80 | oktober 2019 TTM.nl
Rij-impressie
automatische versnellingsbak heel logisch zijn. Veel
potentiële kopers wijzen hem echter nog altijd af. Hij
zou te duur zijn. En aanschafkosten zijn nog altijd erg
belangrijk in het bestelautosegment. Onze TGE op deze
pagina’s heeft echter wel een automaat, een achtgangs
DSG met dubbele koppeling, een zeer gewaardeerde
component van Volkswagen origine. Het is een van de
beste automaten op de markt, merkten we weer eens
tijdens het rijden.
hoog niveaU
Als je de TGX en de TGE naast elkaar zet, wordt al
snel duidelijk dat de kwaliteit van de gebruikte materi-
alen en de afwerking van een zeer hoog niveau zijn,
wat bijna altijd zo is in voertuigen uit Duitsland. In
de ‘kleine’ TGE valt de hoge functionaliteit achter
het stuur op. Alles is vanuit zitpositie prima bereikbaar,
en de zitpositie is ook goed in te stellen dankzij de
verstelbaarheid van stoel en stuur. De pook om de DSG
te bedienen zit mooi weggewerkt in het dashboard,
zodat we ons als het nodig is makkelijk door de cabine
kunnen bewegen om bijvoorbeeld iets uit het dash-
boardkastje te pakken. De instap is eveneens prima, wat
belangrijk is bij distributieverkeer, waar je vaak in- en
uitstapt.
Als we overstappen naar de TGX, komen we terecht in
diens XXL-cabine. Dat is een van de grootste truckcabi-
nes op de markt. We zijn binnengekomen via vier trap-
tredes. Als we achter het stuur zitten, zien we een ver-
gelijkbaar beeld als in de TGE, met een dashboard dat
wordt gedomineerd door strakke lijnen en een cockpit
die echt om de chauffeur is heen gebouwd. In de XXL-
cabine zouden twee chauffeurs lange-afstandswerk
kunnen doen. Er zijn twee bedden, de bovenste opklap-
baar en met meer dan voldoende opbergruimte dan
nodig is voor langeafstandstransport.
76-77-78-79-80-81_mantgx-tge.indd 80 16-10-19 08:49