TTM.nl oktober 2019 | 81
PPc
Elektronische assistentiesystemen doen momenteel
sterk opgeld in bedrijfsvoertuigen. Sommige zijn ver-
plicht, andere zijn wenselijk vanwege een bijdrage aan
de verkeersveiligheid. De TGE en TGX zijn goede voor-
beelden in dit opzicht. In het zware transport zijn Lane
Keeping Assistent, Adaptive Cruise Control en een
noodremsysteem al volop aanwezig, maar je ziet ook
steeds meer in het segment van de TGE, al is de hogere
prijs nog wel een struikelblok voor sommigen.
We hadden de gelegenheid om deze systemen in beide
voertuigen, de TGE en de TGX, uit te proberen. Uit onze
ritten blijkt dat ze in hoge mate bijdragen aan de ver-
keersveiligheid, al werken sommige systemen op het
ene voertuig anders dan op het andere. Bij de rijbaanas-
sistent bijvoorbeeld krijg je bij de TGX enkel een akoes-
tisch signaal als waarschuwing als je de rijbaan dreigt te
verlaten, maar de TGE kan zich met zijn elektromecha-
nische besturing zelf corrigeren en stuurt terug tussen
de lijntjes. We verwachten echter dat de TGX in zijn
nieuwe versie (introductie februari 2020) dat ook kan.
Wat de TGX natuurlijk al wel heeft, is de toevoeging van
Predictive Powertrain Control aan de ACC. Het werkt in
de heuvels rond Burgos naar behoren, met een prima
afstemming van de inzet van de aandrijflijn op basis van
de GPS-gegevens. De TGE heeft geen PPC, maar dat zou
met zijn lichtere gewicht en voornamelijk gebruik in ste-
delijke omgevingen ook niet functioneel en logisch zijn.
De TGX en TGE zijn heel verschillend, maar toch ook
weer heel erg hetzelfde. Ze hebben een verschillende
taak, maar dezelfde herkomst en filosofie. Daarbij is er,
om het de beste tool voor ondernemers te maken, veel
energie gestopt in de optimalisatie van tal van zaken.
Dat moet monnikenwerk zijn geweest. San Pedro zou
ongetwijfeld goedkeurend knikken naar de kleine en
de grote leeuw.
76-77-78-79-80-81_mantgx-tge.indd 81 16-10-19 08:49