Pagina 82 van: TTM.nl nr. 5 2019
STIKSTOF
In ons rechtssysteem kan één Nijmeegse lampenkap een hele natie gijzelen.
Ongeveer op de zelfde manier als onlangs met CO2 gebeurde, kregen we nu
dus een stikstofprobleem. Je vraagt je wel eens af namens wie dit soort men-
sen...
STIKSTOF
In ons rechtssysteem kan één Nijmeegse lampenkap een hele natie gijzelen.
Ongeveer op de zelfde manier als onlangs met CO2 gebeurde, kregen we nu
dus een stikstofprobleem. Je vraagt je wel eens af namens wie dit soort men-
sen en groepjes spreken en handelen. Maar goed, de reactie van de politiek
was voorspelbaar: het zelfde spasme dat ouderen nog kennen uit 1973 (auto-
loze zondag, J.M. Den Uijl, PvdA) of uit 1991 (kwartje van W. Kok, PvdA),
namelijk autootje pesten. De automobilist zál en móet het stikstofprobleem
aan den lijve ondervinden. Terug dus naar 100 kilometer per uur. Met een
automobiel anno 2019 een tergende snelheid.
Als je dan toch wat wilt doen, probeer dan eerst eens te bereiken dat het
verkeer zich aan de húidige snelheidslimieten houdt. Sinds de politie vrijwel
niet meer patrouilleert, is de autosnelweg een wildwest geworden waar je
vrijwel zonder te worden gepakt door rode kruizen kan rijden, snelheidsli-
mieten kan overtreden, rechts kan inhalen en erger. Soms denk ik met wee-
moed terug aan de tijd dat we op onze snelwegen nog de Algemene Verkeers
Dienst hadden. Door twee van die gasten met witte jassen in een snelle auto
aan de kant gezet te worden, dat vergeet je je leven lang niet meer.
En als je dan toch zo nodig een limiet van honderd wilt, kijk dan eens in bre-
der perspectief naar ons hele systeem van snelheidslimieten. Voor trucks geldt
offi cieel 80 km/uur maar 93 km/uur wordt getolereerd, voor personenauto’s
met een aanhanger is het 90 km/uur en voor de andere personenauto’s 100
km/uur. Is het dan niet handiger en veiliger om voor alle voertuigen de limiet
op 100 km/uur te stellen? En dan meteen op wegen met meer dan twee rij-
stroken rechts inhalen toe te staan? In de VS werkt dat al jaren en wie daar
ooit zelf gereden heeft weet hoe relaxed het is.
Maar het allerbeste is natuurlijk om het autoverkeer niet te hinderen met
snelheidsbeperkingen. Het overgrote deel van de stikstof komt uit de land-
bouw, industrie of de luchtvaart dan wel waait gewoon ons land binnen. De
bijdrage van de auto is minimaal. Laat die dus maar lekker doorrijden.
Pieter Wieman “
82 | oktober 2019 TTM.nl
lookin’ back
“
82_lookin39;back.indd 82 16-10-19 08:50