Pagina 12 van: TTM.nl nr. 5 2020
PROGRESSIE
De al vele jaren sluimerende belofte van vrachtwagens met elektriciteit
(met mogelijk een brandstofcel) voor de aandrijving lijkt eindelijk ingelost
te worden. De ene na de andere fabrikant kondigt nu serieproductie aan
van el...
PROGRESSIE
De al vele jaren sluimerende belofte van vrachtwagens met elektriciteit
(met mogelijk een brandstofcel) voor de aandrijving lijkt eindelijk ingelost
te worden. De ene na de andere fabrikant kondigt nu serieproductie aan
van elektrische dan wel waterstoftrucks. De DAF CF Electric, al een tijdje te
bestellen, komt met zijn nieuwe accupakket dubbel zo ver. Mercedes-Benz
gaat de eActros, de afgelopen jaren intensief getest, volgend jaar leveren.
En Volvo Trucks heeft de eerste exemplaren van de Volvo FE en FL inmid-
dels afgeleverd aan Nederlandse vervoerders. En zo kan ik nog wel even
doorgaan.
Tijdens de ontwikkeling van deze elektrische vrachtwagens keken vervoer-
ders veelal met argwaan naar de elektrische truck. Want tja, wanneer zou
je zo’n emissievrije vrachtwagen nodig hebben? Geen gemeente (behalve
Amsterdam dan) die concrete doelen stelde wat betreft emissievrij rijden.
Dat is nu veranderd. Gemeenten kunnen nu een emissievrije zone instellen
per 2025. Dat moeten ze dan wel minimaal vier jaar van te voren laten
weten, dus eens zien wie zich in 2021 meldt. Niet bang zijn dat je al in 2025
aan de elektrische truck moet, met ouder materiaal mag nog een paar jaar
worden doorgereden.
Een ander struikelblok is ook nog niet uit de weg geruimd. Elektrische en
waterstoftrucks zijn schreeuwend duur. 300.000 tot 600.000 euro zijn
bedragen die ik hoor noemen. Hoe veel je ook rijdt, daar kan geen vervoer-
der geld mee verdienen. Er moet dus geld bij, en wel van overheidswege.
Subsidie dus. Naar verluidt werkt staatssecretaris Van Veldhoven met haar
kompanen hard aan een geldelijke tegemoetkoming. Die zou dan eind dit
jaar beschikbaar moeten zijn. De 500 miljoen euro die de bouwsector de
komende tien jaar krijgt om stikstofreductie te realiseren met emissievrije
voer- en werktuigen is een mooi begin.
U leest het… er is nog veel sprake van ‘volgens plan’ en ‘zou moeten’, maar
voor het eerst krijg ik een beetje het gevoel dat er ook door de overheid in
de juiste richting wordt gewerkt. Ik hoop van harte dat Nederland in dit
opzicht zich weer eens van zijn beste kant kan laten zien, de kant van
innovatie en ondernemerschap. Zodat als die ondernemer ’s avonds zijn
truck aan een laadpaal legt (welke laadpaal? Da’s nog wel een aandachts-
puntje, ja) hij tegelijk wat euro’s zijn broekzak in hoort rinkelen.
Arjan Velthoven | Hoofdredacteur TTM.nl
#emissievrij
#subsidie
#welkelaadpaal
“
12 | oktober 2020 TTM.nl
editorial
“
12_editorial.indd 12 14-10-20 09:34