De eActros die Mercedes-Benz tot nu testte, was een distribu-
tiemodel. De serieproductie daarvan start in 2021, de actiera-
dius overtreft volgens Mercedes-Benz ruim de 200 kilometer.
Net zo logisch als een eActros voor distributie is een elektri-
sche Econic voor huisvuilverwerking. Deze eEconic komt er
dan ook, en wel in 2022. De eActros en de eEconic worden
gemaakt in thuisbasis Wörth, waar momenteel een assembla-
gelijn wordt gebouwd.
VlOEibaar
Bij de GenH2 kiest Mercedes-Benz ervoor om vloeibare water-
stof te gebruiken in plaats van de gasvariant. De vloeibare
variant heeft volgens Mercedes-Benz een veel hogere energie-
dichtheid dan gasvormig waterstof. Hierdoor zijn de tanks
van een brandstofcelvrachtwagen met vloeibare waterstof
veel kleiner en door de lagere druk beduidend lichter. Dit
geeft de vrachtwagens een grotere laadruimte en een hoger
laadvermogen. Mercedes spreekt van 25 ton laadvermogen
voor een 40-tons combinatie. Tegelijkertijd kan er meer water-
stof worden vervoerd, waardoor de actieradius van de trucks
aanzienlijk wordt vergroot. Dit maakt de serie GenH2 Truck
geschikt voor dezelfde inzet als de dieseltrucks van vandaag,
met een actieradius tot 1.000 km op een volle lading water-
stof.
PiEK
De GenH2 heeft twee rvs tanks voor de vloeibare waterstof, elk
40 kg groot. In de productieversie van de GenH2 Truck moet het
brandstofcelsysteem 2 x 150 kilowatt leveren en de accu moet
400 kW extra leveren. Met 70 kWh is de opslagcapaciteit van de
accu relatief laag, omdat deze niet bedoeld is om in de energie-
behoefte te voorzien, maar vooral moet worden ingeschakeld
om de brandstofcel wanneer nodig van stroom te voorzien,
bijvoorbeeld bij piekbelastingen tijdens het accelereren of tij-
dens het rijden met volle belading. Tegelijkertijd maakt de
relatief lichte accu een hoger laadvermogen mogelijk. De accu
moet in serieproductievoertuigen worden opgeladen met rem-
energie en overtollige brandstofcelenergie. Een belangrijk ele-
ment is een koel- en verwarmingssysteem dat alle componen-
ten op de ideale bedrijfstemperatuur houdt en zo een maxi-
male duurzaamheid garandeert. In de pre-productieversie zijn
de twee elektromotoren ontworpen voor een totaal van 2 x 230
kW continu vermogen en 2 x 330 kW maximaal vermogen. Het
koppel is respectievelijk 2 x 1.577 Nm en 2 x 2.071 Nm.
KOud
Daimler Trucks werkt momenteel aan de ontwikkeling van de
noodzakelijke tanksysteemtechnologieën om vloeibare water-
stof ook in mobiele toepassingen bruikbaar te maken als
techniek
16 | oktober 2020 TTM.nl
#waterstof
#elektriciteit
#eigenweg
14-15-16-17-18-19_mercedeswaterstof.indd 16 13-10-20 16:30