energiebron voor in serie geproduceerde brandstofceltrucks.
De opslag van cryogene vloeibare waterstof bij -253 graden
Celsius is al gebruikelijk in stationaire toepassingen, bijvoor-
beeld in de industrie of bij waterstoftankstations. Dit geldt
ook voor het transport van vloeibare waterstof als lading. Het
koelen van vloeibare waterstof kost echter wel energie, zoals
dat ook bij LNG het geval is. “Dat heeft zeker onze aandacht
en we zullen ervoor zorgen dat het effect op het milieu mini-
maal is”, aldus productmanager Sven Ennerst op vragen van
TTM.nl. CEO Martin Daum voegt daaraan toe: “De hele keten
moet zo schoon mogelijk zijn. Daarom gaan we ook uit van
groene waterstof. Het heeft geen zin om kolencentrales te
laten draaien om maar zero-emissie trucks te kunnen laten
rijden.” Alle mooie plannen van Mercedes-Benz ten spijt, het
is momenteel nog niet mogelijk om vloeibare waterstof te
tanken, verzekert Diederick Luijten van Air Liquide aan TTM.
nl. “Wel zijn er tankstations die reeds vloeibaar beleverd wor-
den om het product competitief aan de pomp te hebben. Op
de huidige stations wordt de vloeistof echter verdampt om
het gasvormig in voertuigen te verpompen.
ChargE
Met de eActros LongHaul biedt Mercedes-Benz nu een 4×2
Actros trekker voor de langere afstand, goed voor 500 km.
Wat is dan het omslagpunt, wanneer de vervoerder moet
kiezen voor een FCEV-Actros in plaats van een BEV-Actros?
Daar was Daimler Trucks CEO Martin Daum duidelijk over.
“Hoe lichter de lading en hoe korter de afstand, des te meer
BEV in zicht komt. Wordt de lading zwaarder en de afstand
langer, dan kies je voor waterstof.” De voor de lange afstand
beperkte actieradius van 500 km van de eActros LongHaul
wordt door Mercedes-Benz netjes gepareerd door te stellen
dat chauffeurs na 4,5 uur rijden toch moeten rusten en dat ze
dan mooi de eActros LongHaul aan de laadpaal kunnen leg-
gen. Of er dan een laadpaal in de buurt is van de truckpar-
king, is gezien de huidige stand van zaken langs de internati-
onale snelwegen nog maar zeer de vraag. Opladen bij voor-
zieningen als distributiecentra is ook een optie, merkt
Mercedes overigens terecht op.
PaCEmaKEr
De bijeenkomst in Berlijn werd bijgewoond door Andreas
Scheuer, de Duitse minister van Transport. “We hebben emis-
sievrije vrachtwagens nodig op onze wegen. Dit zijn onder
andere waterstofcelvrachtwagens. Er is een enorm potentieel
aan waterstof voor de bescherming van ons milieu en een
sterke economie. Daarom financieren we al meer dan tien
jaar waterstof als transportbrandstof – een actueel voorbeeld
TTM.nl oktober 2020 | 17
de eactros kan in zijn
nieuwe versie meer
dan 200 km op een
acculading rijden.
Staand boven de genh2 is de waterstoftank aan de linkerkant van het chassis heel
goed te zien.
de e-toekomst
van mercedes-
benz, met links
de eactros voor
distributie, in
het midden de
eactros
longhaul en
rechts de
genh2.
#waterstof
#elektriciteit
#eigenweg
14-15-16-17-18-19_mercedeswaterstof.indd 17 13-10-20 16:30