is de conceptvrachtwagen die hier wordt gepresen-
teerd. Wij zullen de ontwikkeling van klimaatvriende-
lijke aandrijvingen en innovaties in en voor Duitsland
krachtig blijven ondersteunen. Dit omvat, maar blijft
niet beperkt tot, een aanzienlijke uitbreiding van de
financiering van voertuigen.” Daum verwelkomde die
belofte en zei ook te verwachten dat de Duitse over-
heid zich inzet om de waterstoftankinfrastructuur
verder te verbeteren en om bijvoorbeeld voordelen
via de Maut te bieden, om de overstap van diesel naar
waterstof voor vervoerders te vergemakkelijken.
OndErSChaTTEn
Tijdens de presentatie werd duidelijk dat de ontwik-
kelingsperiode tot serieproductie ook nog intensief is.
De kosten zijn dat ook, en daarom prijst Daimler zich
gelukkig dat het de joint venture met Volvo Trucks is
aangegaan. Die joint venture is er specifiek voor de
ontwikkeling tot serieproductie, de productie en het
in de handel brengen van brandstofcelsystemen voor
gebruik in zware bedrijfsvoertuigen en andere toe-
passingen. Door de krachten te bundelen zullen de
ontwikkelingskosten voor beide bedrijven dalen en
zal de marktintroductie van brandstofcelsystemen
worden versneld. Mercedes-Benz liet zich gezien de
ontwikkelingen rond de Amerikaanse start-up Nikola
nog wel even uit over de ontwikkeling van waterstof-
trucks. “Wij werken al 25 jaar aan waterstoftechnolo-
gie, dat ontwikkel je niet zo maar even”, aldus schei-
dend topman van Mercedes-Benz Trucks Stefan
Buchner. Hij gaf wel toe dat Mercedes-Benz naar een
partnerschap met Nikola gekeken heeft. “Je moet je
concurrenten nooit onderschatten. We hebben er
over nagedacht, maar kwamen tot de conclusie dat
we wat betreft technologie een voorsprong hebben
op de rest van de truckindustrie. Wij gaan onze eigen
weg.”
Daimler wil haar BEV- en FCEV-trucks op termijn over
de hele wereld gaan inzetten. Daarom heeft het een
basisarchitectuur ontwikkeld, genaamd de ePower-
train, die passend is voor alle huidige en toekomstige
e-trucks van het merk uit Stuttgart.
techniek
Volgens Stefan buchner
heeft mercedes-benz wat
betreft waterstoftechno-
logie een voorsprong op
de concurrentie.
heel logisch:
de elektrische
Econic, een
geheel eigen
productie.
hieronder het
chassis met de
accupakketten.
18 | oktober 2020 TTM.nl
Scan de QR-Code voor het vlog
over de nieuwe trucks van
Mercedes-Benz.
14-15-16-17-18-19_mercedeswaterstof.indd 18 13-10-20 16:31