Pagina 20 van: TTM.nl nr. 5 2020

20 | oktober 2020 TTM.nl
30 jaar PTV Benelux
Dertig jaar geleden begonnen de groeiende files in Nederland steeds
meer problemen op te leveren. De eerste gemeenten kwamen met
strakke tijdvensters voor de bevoorrading van de winkels in hun binnen-
steden. Als hoofd planning van het Tilburgse transportbedrijf Wassing
zag Dyon van Gaans zijn planners steeds meer in de knoop komen met
het toenemende aantal randvoorwaarden. “Dat was ook de tijd dat ver-
laders hun transportorders steeds later inschoten. Niet meer om één,
twee of drie uur ’s middags, maar om zes uur ’s avonds. Pas daarna kon-
den de planners beginnen met het schuiven van vrachtbrieven totdat de
ritten compleet waren. Vaak zaten ze tot middernacht te ‘kwartetten’
met vrachtbrieven”, herinnert Van Gaans zich.
Er bestond op dat moment al software voor ritplanning, maar dat waren
logge, ondoorgrondelijke systemen die draaiden op ‘mainframes’.
“Intertour was het eerste pc-georiënteerde ritplanningssysteem.
Weliswaar een DOS-systeem, maar voor die tijd wel erg gebruiksvriende-
lijk. Mijn maatstaf waren de planners van Wassing. Zouden die met dit
systeem uit de voeten kunnen? Dat bleek inderdaad zo te zijn.”
Ordis
In 1990 was Van Gaans inmiddels aan het werk bij logistiek adviesbureau
Districon. Omdat hij al snel in de gaten had dat een loopbaan als adviseur
niets voor hem was, bracht hij met instemming van Districon een bezoek
aan PTV, het bedrijf achter Intertour, dat hij had leren kennen tijdens zijn
studietijd. Van Gaans had maar één vraag: mag ik de software in
Nederland verkopen? “1990 was het jaar van de Duitse hereniging. PTV
had zijn handen vol aan de Duitse markt, en gaf me alle vrijheid om in
Nederland aan de slag te gaan. Met de aandeelhouders van Districon
hebben we een nieuw bedrijf opgericht met de naam Ordis. Vanaf een
bovenkamer in Nieuwegein ben ik in mijn eentje begonnen met het bel-
len van vervoerders”, herinnert Van Gaans zich.
De eerste klant was Van Mierlo, een logistiek dienstverlener uit Veghel,
die actief was in de bevoorrading van winkels. “Die winkels sloten hun
deuren om zes uur ’s avonds. Vijf minuten later ontving Van Mierlo een
enorme berg opdrachten die meteen moesten worden ingepland. Onder
zeer hoge tijdsdruk, want de volgende dag moesten die winkels alweer
worden beleverd. Intertour bracht versnelling en vereenvoudiging in het
werk van de planners.”
De doorbraak kwam met klant nummer twee: Teamtrans, een samenwer-
kingsverband van twaalf transportbedrijven. “Die hadden allemaal hun
eigen regio en stuurden elkaar ’s nachts zowel fysiek als elektronisch
zendingen door. Bij die Teamtrans-leden begon de hel al om vier uur
’s ochtends, als de planner van dienst voor zijn regio tien of twaalf busjes
moest inplannen. Twee uur later stonden de eerste chauffeurs al op de
stoep.”
LOyaLiteit
Dertig jaar later geeft Van Gaans leiding aan een organisatie met ruim
vijftig medewerkers. Het Ordis uit 1990 is door een aandelenruil inmid-
dels onderdeel geworden van de PTV Group. Samen met de vestiging die
in 1999 in België is geopend, is de organisatie omgedoopt in PTV Benelux.
Van Gaans is allang geen solist meer, maar een teamspeler die samen met
de mannen van het eerste uur Hans Bottelier (directeur PTV Nederland),
Ludo Hendrix (directeur PTV België), Vincent Beaufort (business unit
manager, professional services) en Davey Nulens (manager professional
In 1990 was Van Mierlo uit Veghel het eerste transportbedrijf met een pc-georiënteerd, interactief
ritplanningssysteem. Inmiddels gebruiken honderden vervoerders in Nederland de planningsalgoritmes van PTV.
Pionier Dyon van Gaans, oprichter van PTV Benelux, spreekt na dertig jaar nog altijd even begeesterd over
transportplanning. “Planners moeten veel meer bezig zijn met het resultaat.”
Van kwartetten met vracht-
brieven naar analyseren
van what if-scenario’s
teKst: MARCEL TE LINDERT | FOtO’s: PTV, ROB ELSKAMPICT
20-21-22-23_ictptv.indd 20 13-10-20 16:31