Pagina 23 van: TTM.nl nr. 5 2020

services) leiding geeft aan het bedrijf. Tekenend is de loyaliteit van
zowel medewerkers als klanten. “We hebben veel medewerkers die
al 20 jaar, 25 jaar of nog langer in dienst zijn. Van Mierlo, onze eer-
ste klant, is inmiddels onderdeel van XPO Logistics, maar nog steeds
een tevreden gebruiker”, vertelt Van Gaans.
In de strategische keuzes die PTV heeft gemaakt, stond de continu-
iteit telkens voorop. Van Gaans: “De aandelenruil heeft met alle
liefde en plezier plaatsgevonden. Wij wilden graag meer zijn dan
alleen een distributeur, en in het belang van klanten nauwere ban-
den aanknopen met de producent van onze software. Andersom
zag de PTV Group dat we in Nederland een mooi klantenbestand
hadden opgebouwd. Die klanten wilden ze graag aan zich binden.”
Continuïteit was ook de reden voor de oprichters en grootaandeel-
houders van PTV Group om hun aandelen drie jaar geleden te ver-
kopen aan Porsche Holding, het investeringsbedrijf van de familie
Porsche. “De beide oprichters naderden de pensioengerechtigde
leeftijd. Ze gaven leiding aan een bedrijf met meer dan 800 mede-
werkers. Dat laat zich niet zo gemakkelijk overnemen door kinde-
ren. Daarom is gezocht naar een investeerder, maar wel een inves-
teerder die ons de vrijheid bood om zelfstandig te blijven functione-
ren. Die vrijheid krijgen we van de familie Porsche.”
tLNPLaNNer
Sinds 1990 heeft de ritplanningssoftware van PTV een grote ontwik-
keling doorgemaakt. De DOS-versie van weleer is allang vervangen
door een Windows-versie. De Intertour-oplossing is vervangen door
Smartour en heet nu Route Optimiser ST. Een belangrijke mijlpaal is
de samenwerking met Transport & Logistiek Nederland (TLN) wat in
1995 heeft geresulteerd in de TLNplanner. Dit routeplanningssys-
teem is uitgegroeid tot de standaard voor het berekenen van
afstanden en tijden. “We hadden op dat moment enkele klanten in
het containervervoer, die werden betaald op basis van kilometers en
uren. Dat leidde tot veel discussies over facturen met opdrachtge-
vers die met hun wegenkaarten en curvimeters het aantal kilome-
ters controleerden.”
TLN was die discussies zat en ging met NEA op zoek naar de beste
routeplanningssoftware voor vrachtvervoer. Allereerst is onderzocht
of die routeplanners rekening hielden met de beperking voor het
vrachtvervoer, denk aan brughoogtes en aslasten. Vervolgens is met
geijkte voertuigen gecontroleerd of de berekende afstanden klop-
ten met de praktijk. “Wij hebben die test gewonnen, waarna we op
basis van onze routeplanningssoftware TLNplanner hebben ontwik-
keld. We hebben nu 5.000 klanten in de Benelux, die afstanden en
tijden, maar ook tolkosten en CO2-uitstoot berekenen. Een partij als
Albert Heijn accepteert geen enkele factuur als de afstanden en
tijden niet uit de TLNplanner komen.”
Als andere mijlpaal noemt Van Gaans de start met de verkoop van
planningscomponenten onder de naam PTV xServer. Soft ware-
ontwikkelaars kunnen die componenten gebruiken om de algorit-
mes van PTV te integreren in hun eigen systemen. “Daarmee krijgt
een gebruiker van bijvoorbeeld een TMS opeens de beschikking
over een geïntegreerde TLNplanner.”
VerKeersPrOGNOse
De softwareontwikkeling vindt nog steeds plaats op het hoofdkan-
toor in Karlsruhe, maar de Benelux-organisatie heeft een grote stem
daarin. “Binnen de PTV Group worden wij beschouwd als pioniers.
Wij waren de eersten die de Windows-versie implementeerden en
de eersten die een koppeling met een boordcomputer realiseerden.
Wij zijn lid van het expertteam, dat input geeft aan de softwareont-
wikkelaars”, benadrukt Van Gaans.
Die ontwikkelaars maken niet alleen ritplanningssoftware, maar
ook software voor verkeersplanning en verkeerssimulatie. Sinds zes
jaar verkoopt het team van Van Gaans die software ook in
Nederland. “Die oplossingen voor ritplanning en verkeerssimulatie
groeien steeds meer naar elkaar toe, bijvoorbeeld als het gaat om
verkeersinformatie. Op dit moment maken planners gebruik van
historische en actuele verkeersinformatie. Nu zijn we voor het eerst
bezig met het testen van verkeersprognoses. Staat de huidige file
op de snelweg naar Groningen er ook nog over twee uur of is die
dan opgelost? En welke files kunnen we morgen verwachten, reke-
ning houdend met het weer, met feestdagen en met evenementen
zoals voetbalwedstrijden en concerten? Die informatie kunnen
klanten straks gebruiken in hun ritplanningssystemen, zodat ze
aankomsttijden nog nauwkeuriger kunnen voorspellen.”
dyNaMisch PLaNNeN
Het werk van planners wordt steeds dynamischer. Realtime data uit
boordcomputers, uit lussen in de weg en uit andere databronnen,
leveren een schat aan informatie op waarmee de planning steeds
nauwkeuriger wordt. Nieuwe algoritmes leiden tot nog betere rit-
ten en routes. “Dertig jaar geleden was stadsdistributie misschien
nog niet zo spannend, maar nu kunnen we onderscheid maken tus-
sen stops aan de linker- en rechterkant van de weg. Daarvoor zijn
andere algoritmes nodig dan voor bijvoorbeeld containertransport.
Vergeet niet dat onze software ook gebruikt wordt door koeriers,
trombosediensten en onderhoudsbedrijven. Mede daardoor neemt
de functionaliteit nog steeds toe.”
Dynamisch plannen betekent ook meer samenwerken. Route
Optimiser ST biedt al de mogelijkheid om met meerdere planners
één ritplanning te maken. De planner die de ritten voor Noord-
Nederland plant, kan eenvoudig zendingen uitwisselen met de
planner van Zuid-Nederland. “Maar denk ook aan transportpartners
die kunnen meekijken of zelfs zendingen met elkaar kunnen delen.
Dat is voor veel planners even wennen, maar heeft wel de toe-
komst.”
KOsteN eN BateN
Hoe ziet PTV de toekomst? Hoe zal de rol van planners veranderen?
Van Gaans hoopt allereerst dat bedrijven meer strategisch gaan
plannen. “Met Route Optimiser kunnen ze what if-scenario’s draai-
en. Wat als ik de twee depots in Eindhoven en Zwolle vervang door
één depot in Utrecht? Wat als ik de ritten voor die postcodegebie-
den uitbesteed aan een andere vervoerder? Bedrijven die daarvan
niet gebruikmaken, laten kansen liggen om hun netwerk te optima-
liseren. Daarnaast moeten planners veel meer bezig zijn met het
resultaat. Dertig jaar geleden was zijn functie vooral het sorteren
van vrachtbrieven. Nu moet hij ook kijken naar kosten en baten. Een
planner heeft de taak om na afloop zijn planning nog eens te ana-
lyseren. Welke rit heeft geld opgeleverd en welke niet? Welke
klanten kosten alleen maar geld?”
Planners blijven we nodig hebben, daarvan is Van Gaans overtuigd.
“Een planner kent zijn klanten en zijn chauffeurs. Onze software is
niets meer dan een hulpmiddel. Onze algoritmes houden rekening
met restricties, zoals de gewenste aflevertijden van klanten. Maar
een planner weet wanneer hij wel en niet van die restrictie kan
afwijken. Hij blijft eindverantwoordelijk en moet de software kun-
nen ‘overrulen’. Dat zal echt nooit veranderen.”
TTM.nl oktober 2020 | 23
20-21-22-23_ictptv.indd 23 13-10-20 16:31