Pagina 27 van: TTM.nl nr. 5 2020

TTM.nl oktober 2020 | 27
De FM heeft
aangenaam veel
opbergruimte,
zoals met dit
kastje tegen de
achterwand.
De Volvo FM
heeft een
geheel nieuw
ontworpen
cabine.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Volvo
Type
FM 380 4×2 Box Body
Motor
Type
D11K
Slagvolume
10,8 liter
Vermogen
380 pk
Koppel
1.800 Nm bij 950 omw/min
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
I-Shift
Banden voor
Continental Efficient ProS 385/55 R22,5
Banden achter
Continental Efficient ProD 315/70 R22,5
Vering voor
Paraboolveren
Vering achter
Luchtvering
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
10.000
Gewicht tijdens test (ton)
18
Hoogte laadbak (m)
3,93
Frontaal oppervlak (m2)
9,8
Achterasreductie
2.64
Motortoerental bij 85 km/h in hoogste
gang (omw./min.)
niet gemeten
Geluidsniveau bij 85 km/h (dBA)
65,3
Basisprijs (€)
op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
op aanvraag
Importeur
Volvo Trucks
Postbus 95
4153 ZH Beesd
www.volvotrucks.nl
het exterieur van de FM zijn de koplampunits. Die hebben nu echt een V-vorm
en zijn ingebed in de carrosserie.
SMAl
De FM is natuurlijk een echte distributietruck, en dat zien we ook als we willen
instappen. We trekken de deur open en zien dan een cabinevloer die op 118
cm hoogte ligt. De deur heeft maar één, heel smal deurvak. Dat is met opzet
gedaan, zodat je in druk stadsverkeer, met de deur maar half open, toch een
goede instap hebt. Als je de ruimte hebt, kan de deur overigens negentig
graden open. Net voor we instappen zien we naast de deur overigens nog een
opbergvak. Handig en ook wel wat onverwacht bij een uitvoering als dagca-
bine.
InSpIrAtIe
Door de lage cabinevloer hebben we maar twee treden nodig om binnen te
komen. Daar zien we een echt geheel nieuw ontworpen inrichting. Het dash-
board is duidelijk geïnspireerd op dat van de FH. Tussen de stoelen zit een fikse
motortunnel van een kleine 30 cm hoog. Daar 133 cm boven zien we een groot
dakluik, voorzien van gelaagd glas en tevens voorzien van een noodgreep om
bij een ongeval door het dak te kunnen ontsnappen. De cabine is 236 cm
breed en 166 cm diep. Achter de stoelen is ruimte voor een jas of andere spul-
len, ook elders in de cabine en dashboard zijn voldoende vakken en vakjes om
spullen kwijt te kunnen. Handig is het kastje tegen de achterwand. Gezeten
op de chauffeursstoel zien we een volledig digitaal display voor ons. Met de
knoppen op het stuur kunnen we van alles raadplegen en bedienen.
Onderweg hoeven we de handen zo amper van het stuur te halen. Het tweede
display is 9 inch groot en ook daarop zien we tal van informatie. We kunnen
er het navigatiesysteem op zien, maar ook de actualiteit rond onze rij- en rust-
tijden.
ZIcht
Als we onze normale distributieroute gaan rijden en rechtsaf slaan, zien we op
het secundaire display ook het beeld van de camera in de rechter zijspiegel
verschijnen. Dat is echt een toegevoegde waarde. Het beeld op het scherm is
kraakhelder. De FM blinkt sowieso uit in goed zicht, met een groter glasop-
pervlak rondom en dunnere A-stijlen. Optioneel zat op onze FM een 360 gra-
den Omnivue-systeem, wat ons helemaal rondom de truck laat kijken. Sturen
gaat in de FM trouwens erg fijn, dankzij Dynamic Steering. Daarmee is een
grote variatie in stuurbekrachtiging in te stellen. Superhandig is dat je favo-
riete stand gelinkt wordt aan je tachograafkaart. Zo stelt de auto vanzelf je
favoriete stuurinstelling in, zodra je de bestuurderskaart in de tacho schuift.
De FM die wij reden, is een 4×2-distributietruck, uitgerust met de D11K-motor
van 380 pk. Best veel voor de in totaal 18 ton waarmee we rondreden. De FM
reageert in ieder geval fluks op het gaspedaal. De I-Shift-transmissie vindt het
allemaal best, hij functioneert stilletjes maar zeker naast de D11K. De FM is
natuurlijk in nog veel meer configuraties te krijgen, ook als trekker en zelfs
24-25-26-27-28-29_rij-impressievolvo.indd 27 13-10-20 16:32