Pagina 33 van: TTM.nl nr. 5 2020

power. We hebben wel samen met de dealer lang nagedacht over de
specifi caties van de versnellingsbak”, vertelt Sander. “Onze techneuten
hebben uiteindelijk samen met de dealer besloten tot een Optidriver
Xtended geautomatiseerde bak. Die bleek helemaal te specifi ceren voor
onze zware inzet. Zo heeft de chauffeur nu niet alleen één kruipversnel-
ling vooruit extra, maar beschikt hij daarnaast maar liefst over vijf gangen
achteruit waarvan één hele lage kruipversnelling. Die extra vertraging
hebben wij niet alleen nodig om heel langzaam achterwaarts naar de
meest optimale bergingsplek te kunnen manoeuvreren. Je wilt ook heel
beheerst van je plaats kunnen komen met een totaalgewicht tot 100 ton.
In beide gevallen wil je snel met gesloten koppeling kunnen optrekken
om slip en slijtage te voorkomen.”
voortsCHriJDEnD inZiCHt
Elke berger heeft zo zijn eigen fi losofi e over hoe je een voertuig opbouwt
en inricht en wat je aan hulpmiddelen aan boord hebt. “In samenwerking
met de gebroeders Ligthart hebben wij opnieuw gekozen voor een
opbouw van Omars. Die bestaat uit twee lieren van 12- en 20-tons enkel-
lijns, twee stempels en een lage uitschuifbare lepel die op 4 meter nog
4 ton tilt. Dat materieel proberen wij zoveel mogelijk hetzelfde te hou-
den, zodat elke chauffeur, ongeacht welke van de vier zware bergers hij
mee heeft, er optimaal mee uit de voeten kan. Dat geldt ook voor de
verdere uitrusting, zoals camera’s, werk- en signaalverlichting, snijbran-
ders, kettingen, singles en de plaats waar alles in het voertuig opgebor-
gen is. Maar natuurlijk is er altijd voortschrijdend inzicht. Bij deze Renault
hebben we bijvoorbeeld weer meer zwaar accugereedschap aangeschaft:
dat werkt in de praktijk nog sneller dan lucht.”
Heel belangrijk is ook de app die de jongens onderling gebruiken en de
database van Bergnet. “Auto’s veranderen steeds. Dus als een berger
ergens staat en een probleem heeft, kan hij of in de database kijken, óf
hij zet het op de app. Dan heeft hij nagenoeg altijd binnen een minuut
een oplossing, want met 60 bergers is er altijd wel iemand die het weet.”
ZEsDE ZintUig
De Renault rukt momenteel gemiddeld zo’n 10 keer per week uit voor
een zware berging. “Dat kan van alles zijn: van een stilgevallen truck of
bus met een mechanisch defect tot een zware aanrijding, een eenzijdig
ongeval of noem maar op. Je kunt het zo gek niet bedenken of onze
jongens hebben het wel eens meegemaakt. Dat maakt het vak van berger
ook zo bijzonder. Een berger moet niet alleen technisch goed onderlegd
zijn en een zesde zintuig hebben voor gevaar. Hij is tegelijk ook hulpver-
lener, psycholoog, hij moet mensen op hun gemak kunnen stellen en rust
uitstralen. En hij moet van aanpakken weten. Want wij werken nauw
samen met Rijkswaterstaat in het incidentmanagement. Voor hen is door-
stroming alles. Want elke vijf minuten die een klus langer duurt, kan een
kilometer fi le extra tot gevolg hebben. Daarom hebben wij te maken met
maximale aanrijdtijden. Alleen is er dan iets vreemds: wij worden vervol-
gens wel per uur betaald. Dus hoe beter wij ons werk doen om zo snel
mogelijk de weg weer vrij te krijgen, des te minder wij kunnen factureren.
Dat staat een beetje haaks op de investeringen. Want hoe completer de
truck en hoe competenter de crew, des te hoger onze kosten. Hopelijk
komt daarvoor in de nieuwe contracten een oplossing.”
TTM.nl oktober 2020 | 33
De chauffeurs van bergnet waren aanvankelijk sceptisch over de renault, maar in de praktijk blijkt hij hen enkel positieve reacties te ontlokken.
Autohulpdienst Bergnet is opgericht in 2002 en heeft vestigingen in Almere,
Amersfoort, Amsterdam, Blaricum, Haarlem en Lelystad. Vanuit deze vestigin-
gen verzorgt Bergnet 24/7 bergings-, pechhulp en transportwerkzaamheden
aan/van vrachtwagens en personenauto’s in groot Amsterdam, ‘t Gooi,
Flevoland en de regio Amersfoort. Het bedrijf beschikt over 60 bergingsvoer-
tuigen waarvan vier zware trucks. Bij Bergnet werken 100 mensen waarvan
het merendeel op de auto. Het bedrijf streeft ernaar de meest professionele
autohulpdienst van Nederland te zijn en heeft inmiddels een zeer goede
naam opgebouwd.
30-31-32-33_fleetmanagementrenault.indd 33 13-10-20 16:33