Bij gebrek aan een IAA in Hannover dit jaar presenteerden
diverse fabrikanten het nieuws op eigen evenementen. Zo
ook Krone, en dus reisden wij af naar Werlte, traditioneel
de locatie van Krones hoofdkwartier. In het Krone
Trailerforum was al het trailernieuws zo neergezet dat er
zelfs met 1,5 meter afstand tussen de bezoekers prima notie
van kon worden genomen.
Marktherstel
Topman Bernard Krone en directeur sales & marketing
Frank Albers openden de bijeenkomst met een overzicht
van de trailermarkt en Krones positie daarin. Dat daar wei-
nig florissante cijfers uit voortkomen zal niemand verbazen.
Voor het boekjaar 2019-2020 rapporteert Albers voor de
trailers binnen de Krone Group 1,15 miljard euro omzet,
een daling van 25 procent ten opzichte 2018-2019. Er wer-
den in het afgelopen boekjaar 35.900 eenheden verkocht,
een daling van 37 procent. Een teruggang in orders is echter
bij alle fabrikanten te zien, zegt Albers. Positief is dat Krone
in marktaandeel is gegroeid, vooral bij gekoelde trailers.
Nederland is nu na Duitsland het grootste Europese land
wat betreft verkopen en is Polen voorbijgestreefd. In ons
land is en blijft Krone marktleider. Het orderboek bij Krone
loopt momenteel goed vol, reden om de productieplanning
voor 2020-2021 naar boven bij te schalen. Een echt markt-
herstel is echter pas in 2021 of 2022 te verwachten. Tijdens
rondleidingen in Krones fabrieken in Werlte en Herzlake
zien we veel nieuwe opleggers met Krones eigen assen. Het
merendeel van de Krone-opleggers wordt nu met de eigen
assen uitgerust. Het aandeel SAF neemt al een tijdje af, en
afgelopen jaar haalde Krone wat betreft marktaandeel ook
BPW in.
Box liner
Krone heeft de afgelopen jaren ingezet op het zogeheten
‘korte kontje’, de compacte achterzijde van haar container-
chassis. De Box Liner eLTU 70 van Krone had dit al een tijdje,
nu zijn ook de nieuwe Box Liner eLTU 40 Light Traction en
de Box Liner eLTU 50 Traction daarmee uitgerust. Het is
ronduit knap om te zien hoe Krone de achterzijde zo plat
maakt en toch voldoet aan alle wensen wat betreft veilig-
heid en verlichting. Bij de nieuwe eLTU 40 Light Traction is
de afstand van het achterste vergrendelmechanisme tot het
midden van de achterste as slechts 565 mm. Daardoor wordt
met een 20’ container achterop de koppelschotel meer
belast, wat zorgt voor betere tractie en meer veiligheid.
Metingen hebben aangetoond dat de druk van de koppel-
schotel van 20’ containers gelijk is aan de druk van de kop-
opleggers
40 | oktober 2020 TTM.nl
#lekkerkort
#hollandsglorie
#telematica
38-39-40-41-42-43_kroneiaa.indd 40 14-10-20 09:35