pelschotel van het chassis met een middelste verlenging. De
verlenging aan de achterzijde van het chassis kan volledig
pneumatisch worden uitgevoerd. De eLTU40 Light Traction
heet niet voor niets ‘Light’, hij heeft een eigengewicht van
4,2 ton. Dat gewicht werd overigens wel bereikt met een
hoogwaardige, sterke staalsoort. Het lichte gewicht bete-
kent dat er in vergelijking met de voorganger eLTU 4 een
extra containergewicht van meer dan 2 ton kan worden
meegenomen. Het lage eigengewicht en de verdeling van
het gewicht zorgen ervoor dat ook 40’ en zelfs 45’ contai-
ners tot 34 ton kunnen worden getransporteerd. De
robuuste eLTU50-versie van de Box Liner kan gebruikt wor-
den voor 2×20’, een centraal geplaatste 20’ (ook als tank-
container) en een 40’ container. Optioneel is ook de 30’
container mogelijk, en zelfs een 45’, al moet er dan een
verlenging aan de voorzijde mogelijk zijn. De eLTU 50 heeft
overigens ook een gewichtsreductie ondergaan van maar
liefst 700 kg. De Box Liner eLTU70 is nu ook geschikt voor
tankcontainers en swap bodies.
isowall
Maar het IAA-nieuws (want dat is het toch) van Krone
bedraagt niet enkel containerchassis. Bij de Cool Liner zijn
er vooral aan de achterzijde verbeteringen doorgevoerd.
De achterzijde van het chassis is nieuw ontworpen, met een
nieuwe onderrijplaat, stootblokken en een nieuw trapje.
Nieuw zijn ook led-lampen, die goed licht geven bij laden
en lossen, en nieuwe deurrubbers. Binnen is de verlichting
ook vernieuwd, maar het meest verrassende is de nieuwe
bescherming aan de binnenkant van het kopschot, met een
thermoplast plaat die ook nog eens wegklapbaar is. Zo kan
vuil makkelijk verwijderd worden. Nieuw is ook dat de
Isowall scheidingswand nu makkelijker verplaatsbaar is, en
ook nog eens over de hele lengte van de trailer.
twan
Een beetje Hollands Glorie bij Krone was de Cool Liner THT,
met ontwerper Twan Heetkamp ernaast. Er zijn nu twaalf
exemplaren van de nieuwste generatie van de elektrisch
gekoelde oplegger gemaakt, en serieproductie staat
gepland voor 2021. Heetkamp liet natuurlijk de regenera-
tie-traileras van Valx nog eens zien, maar ook het nu 320 kg
wegende accupakket en de zeer stille koelmotor. Heetkamp
toonde zich nog altijd sceptisch over de mogelijkheid van
zonnepanelen op een trailer. “Over de opbrengst daarvan
in energie bestaat nog altijd veel twijfel.”
De Profi Liner, de schuifzeilenoplegger van Krone, is fors
vernieuwd. Er zijn extra verstevigingen aan de voor- en
TTM.nl oktober 2020 | 41
De langsliggers in de
vloer van de Profi
liner zijn hier goed te
zien.
led-lampen, maar ook een steviger en nieuw ontworpen achterzijde voor de Cool
liner.
Met de Box
liner eltU 40
light traction
zijn er nu veel
meer mogelijk-
heden.
#lekkerkort
#hollandsglorie
#telematica
38-39-40-41-42-43_kroneiaa.indd 41 14-10-20 09:35