achterzijde, maar het meest opvallend is het ver-
nieuwde ontwerp van chassis en vloer. Voor het
nieuwe, verbeterde chassisconcept van de opleg-
ger heeft Krone gekozen voor een gelast ladder-
frame met doorlopende langsliggers en geprofi-
leerde dwarsbalken. Dit ontwerp maakt het
mogelijk om kleinere vloerplaten te gebruiken,
wat reparaties vergemakkelijkt. De kleinere mul-
tiplex vloerdelen brengen de krachten in alle
richtingen beter over dan andere vloerconcepten.
De Krone ProfiLiner kan worden goedgekeurd
voor vorkheftruckasbelastingen tot 8 ton, één
ton meer dan voorheen.
shiPPeo
Connectivity is ook bij Krone het sleutelwoord.
Dat komt onder meer tot uiting door de synchro-
nisatie van Krone Telematics met andere portals,
zoals die van Thermo King, Carrier en zelfs die
van Schmitz Cargobull. Tegenwoordig hangen
overal sensoren aan, en dat betekent dat er via
dataverkeer ook gewaarschuwd kan worden
voor overbelading, profieldiepte van de banden
en nog veel meer, ook via de Krone Telematics
app.
Met Telematics is overigens nog veel meer moge-
lijk. Krone is een partnerschap aangegaan met
Shippeo, een leverancier van realtime volgdata,
Door Shippeo te combineren met Krone
Telematics krijgen klanten realtime inzicht, niet
alleen waar de oplegger is, maar ook wat de
verwachte aankomsttijd is. Shippeo rekent dat uit
met machinelearning en algoritmes op basis van
200 dataparameters. De nieuwe samenwerking
maakt Krone de eerste trailerfabrikant die real-
time ETA (Estimated Time of Arrival) voorspellin-
gen doet. Shippeo is van plan om Krone
Telematics temperatuurmonitoringdata te inte-
greren op zijn realtime zichtbaarheidsplatform,
zodat alle actieve gebruikers zowel de afleversta-
tus als de integriteit van de zending realtime
kunnen monitoren en dit alles vanuit één portaal.
opleggers
het merendeel van alle
nieuwe krones krijgen nu
assen van het eigen merk
gemonteerd.
Bij het
trailerforum
had krone al
het nieuws
Corona-proof
neergezet.
42 | oktober 2020 TTM.nl
38-39-40-41-42-43_kroneiaa.indd 42 14-10-20 09:35