Pagina 46 van: TTM.nl nr. 5 2020

46 | oktober 2020 TTM.nl
management
PijPleiding
Die grootschalige inzet is juist de insteek van een nieuw project
van initiatiefnemers Port of Rotterdam en Air Liquide. Die bedrij-
ven willen samen met truckfabrikanten en vervoerders in 2025
1.000 waterstoftrucks in Nederland laten rijden. Dat klinkt ambi-
tieus en dat is het ook, zegt Diederick Luijten van Air Liquide. “We
stellen hoge doelen. Het consortium Hytrucks bestaat ook uit de
havens Antwerpen en Duisburg. Daar willen we uiteindelijk cor-
ridors tussen opzetten. Er zijn nu 34 geïnteresseerde partijen die
willen deelnemen aan het project, en er kunnen altijd geïnteres-
seerde partijen bij. Eerst bouwen we tankstations in de havens om
een dicht ecosysteem op te zetten en vervolgens willen we dat
netwerk uitbreiden op de corridors tussen de havens. Er zijn nu
gerenommeerde tank- en oliemaatschappijen die geïnteresseerd
zijn in Hytrucks. Vervoerders hebben we ook aan boord, maar we
richten ons ook op verladers. Die moeten de bereidheid hebben
deel te nemen aan zero-emissie, ook om de financiën rond te
krijgen.” Air Liquide heeft volgens Luijten de luxe van een pijplei-
dingennetwerk in de Benelux en Duitsland, waarvan 900 km in de
Benelux. “Tankstations kunnen worden aangesloten op dat net-
werk, dat ook nog eens een grote buffercapaciteit heeft.”
Vooralsnog is de waterstof grijs, maar uiteindelijk moet het
groene waterstof worden dat door de pijpleidingen loopt. “We
gaan uiteindelijk renewable energy via chloor-elektrolyse in onze
pijpleidingen krijgen. Met onder meer het slim produceren van
waterstof en net-balancing kunnen we de kosten van waterstof
naar beneden krijgen en uiteindelijk de businesscase voor ver-
voerders realiseren.” Luijten benadrukt in het gesprek nog eens
dat er in het Hytrucks consortium zo veel mogelijk moet worden
samengewerkt. “Het gaat om opschaling, standaardisatie en het
bundelen van kennis.”
Bouwen
Een nieuwe speler als het gaat om waterstoftrucks is Hyzon
Motors Europe, de Amerikaans-Aziatische fabrikant die een part-
nerschap is aangegaan met Holthausen Clean Energy uit
Groningen. In de afgelopen editie van TTM.nl magazine was daar
al veel over te lezen. Holthausen is al zes jaar bezig met het
ombouwen van reguliere voertuigen naar waterstoftechniek. De
laatste anderhalf jaar ligt de focus op bedrijfswagens, vertelt Max
Holthausen aan tafel. “Hyzon is al vijf jaar lang leverancier van
onze fuelcell-systemen. Afgelopen jaar hebben we de koppen bij
elkaar gestoken en besloten gezamenlijk de markt op te gaan.”
Dat gaat dan gebeuren met de Hyzon truck. “Dit jaar gaan we
tussen de tien en twintig trucks leveren. Daar zijn we nu druk mee
bezig. Volgend jaar willen we groeien naar een capaciteit van 200
tot 300 trucks. En dan in 2023 en 2024 naar 2.000 trucks. Het klopt
dat onze faciliteiten daar nu niet toereikend voor zijn. De produc-
tiecapaciteit ligt nu op zo’n 50 trucks. In november willen we naar
een andere locatie, tijdelijk, met meer capaciteit. Ook zijn we
bezig met een nieuwbouwlocatie voor een grootschalige fabriek.
Daar moeten we begin volgend jaar meer over kunnen melden.
ook BeV
De Hyzon truck is in feite – zo is op vrijgegeven illustraties te zien –
een wat gemoderniseerde DAF, maar DAF Trucks heeft geen ban-
44-45-46-47-48_talkwaterstof.indd 46 14-10-20 09:40