48 | oktober 2020 TTM.nl
management
den met Hyzon, verzekert Max Holthausen. “We bouwen
al lang op basis van DAF trucks, dus daar beginnen we nu
mee. Dat wekt ook vertrouwen bij klanten. Uiteindelijk
werken we toe naar een eigen chassis en eigen looks.”
Hyzon Motors Europe is ook al bezig met de aftersales,
minstens zo belangrijk als het voertuig. “Er zijn nu enkele
dealers in Nederland en Europa. We trainen nu monteurs
om straks goed beslagen ten ijs te komen. Zij moeten
straks klaar zijn als de eerste trucks aan het einde van dit
jaar worden afgeleverd. De levertijd bedraagt nu tussen
de zes en acht maanden.” Holthausen ziet dat er vooral
uit het buitenland veel interesse is. “Daar zijn regelgeving
en richtlijnen vooralsnog duidelijker dan hier in Nederland.
De meeste interesse komt van Nederlandse gemeenten en
uit het buitenland.” Opvallend genoeg kan Hyzon ook
batterij-elektrische trucks leveren. “Onze trucks zijn
eigenlijk elektrische trucks die zijn voorzien van een fuel-
cell, en ze hebben ook drie rijmodi: geheel elektrisch,
hybride – dus elektrisch met waterstof als range-extender
– of enkel op waterstof. Voordat we echt de BEV-markt
betreden, willen we onze trucks eerst voorzien van 150
kW snelladen, in plaats van de 50 kW-voorziening die we
nu nog hebben.” Dat biedt dus een duidelijke extra optie
voor de Nederlandse markt.
De kosten van de Hyzon waterstoftrucks zijn net als bij de
VDL/DAF niet mals. Holthausen: “Veel ligt aan de configu-
ratie. Voor rond de 300.000 euro is er een 20-tons Hyzon
truck. Een 40-tonner komt uit op 400.000 euro, de 50-tons
Hyzon zit daar nog boven. De motor van die 50-tonner is
duur, we zijn nu op zoek naar een alternatief.” Het is eens
te meer een bewijs dat subsidie en regelgeving vanuit de
overheid meer dan nodig zijn om waterstoftrucks toepas-
baar en rendabel te laten zijn voor de Nederlandse ver-
voerder.
#tco
#tanken
#samenwerking
Scan de QR-code om deze hele
TTM.nl Talk te zien op YouTube.
44-45-46-47-48_talkwaterstof.indd 48 14-10-20 09:40