Pagina 51 van: TTM.nl nr. 5 2020

Misschien wat verwarrend, de Master zowel bij Renault als bij Renault
Trucks. Het onderscheid is vrij eenvoudig: de Master bij Renault Trucks is
voor de zwaardere inzet en daarom enkel verkrijgbaar vanaf 3.500 kg
totaalgewicht. Uiterlijk is het verschil ook te zien. ‘By Renault Trucks’
staat er op een rood typeplaatje op diverse plaatsen op deze auto.
STICKERS
Renault Trucks heeft de Master meteen bij de update vorig jaar voor-
zien van een speciale uitvoering: de Red Edition. Die is her en der wat
luxer en comfortabeler uitgevoerd dan andere edities. Ons testmodel
was ook nog eens voorzien van de Formula Red Edition-bestickering,
een frontbalk, achterbalk, sidebars en een zonneklep. De kunststof
bumpers zijn net als de carrosserie zwart gespoten, maar door het
verschil in oppervlak is dat toch goed te zien. Alle uiterlijk vertoon
maakt van deze Master Red Edition wel een absolute eyecatcher.
TRUCK
Het meest opvallend aan de vernieuwde Master is de nieuwe, grote
grille. Die grootte is nodig om lucht te geven aan de moderne Euro
6d-Temp dieselmotor. Ook opvallend is dat de neus van de Master veel
platter is dan bij de vorige versie. Daar is een reden voor, vertelde de
Nederlandse Renault-ontwerper Laurens van den Acker aan TTM.nl.
Volgens hem willen Master-klanten graag een grote, robuuste voor-
kant. “Ze willen eigenlijk het liefste in een truck rijden, en dit design
draagt bij aan hun beleving. ”Dat is helemaal gelukt, want de Master
heeft nu een tamelijk platte neus. Fraai zijn de chromen lijnen die
vanuit de grille lijken door te lopen in de led-dagrijverlichting in de
koplampunits. Voor en achter is de Master voorzien van parkeersenso-
ren. De grote camera achterop de auto zit daar niet voor niets.
SCHERMPJE
In de cabine van de Master is een van de meest opvallende zaken de
‘Rear View Assist’. Op de plek waar traditioneel een binnenspiegel zat,
zit nu een klein beeldscherm. Het geeft de beelden van de camera
achterop de auto haarscherp door, veel duidelijker dan bij een spiegel.
Het is overigens ook een prima middel om de status van een eventuele
aanhanger in de gaten te houden. In het donker en schemer heeft het
display een klein nadeel: koplampen van achter de Master rijdende
auto’s kunnen niet goed verwerkt worden door het scherm. Daardoor
lijkt het in de vroege morgen of je wordt achtervolgd door vurige
raketten! De montage van de camera en scherm is echt handig, want
bij grote gesloten bestelauto’s als deze Master is een achteruitkijkspie-
gel natuurlijk geen optie. Beide zijspiegels zijn (optioneel) voorzien van
detectie van de dode hoek.
TAFELTJE
Het interieur van de Master is grotendeels vernieuwd, met een nieuw
dashboard, infodisplay en veel, heel veel opbergruimte. Zo is er een
immens grote dashboardkast, grote vakken op het dashboard en
TTM.nl oktober 2020 | 51
1. De Renault Master Red Edition is, met alle versieringen, een heel opvallende auto.
2. Het interieur is voorzien van heel veel bergruimte. De telefoon kan draadloos wor-
den opgeladen.
3. Nog niet eerder gezien in een bestelauto: een vanuit het dashboard uitschuifbaar
tafeltje.
4. Tien kuub aan laadvolume en ruim 1.500 kg aan laadvermogen. Dat is heel behoor-
lijk voor het meeste werk.
Renault vernieuwde haar Master begin vorig jaar.
Renault Trucks ging daarin mee, want de Master zit
ook bij de Franse truckfabrikant in het gamma.
Zodoende heeft TTM.nl nu deze Master in de test, ‘by
Renault Trucks’.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
50-51-52-53_bestellerrenault.indd 51 14-10-20 09:36