Pagina 52 van: TTM.nl nr. 5 2020

52 | oktober 2020 TTM.nl
5
natuurlijk is er onder de bijrijdersbank ook veel ruimte te vinden. We
zien verder bekerhouders en een slimme, in het dashboard te schuiven
tafeltje aan de bijrijderskant. Dat zagen we nog niet eerder. Het tafel-
tje heeft ook weer een nadeel: er is nu geen airbag mogelijk voor de
passagier. De stoelen van de Renault zitten goed en er is een goede
zitpositie te creëren. Handig vinden we dat Renault altijd de knoppen
voor de cruise control op het stuur monteert. Zo bedien je de cruise
control zonder de handen van het stuur te halen! Renault heeft altijd
al uitgeblonken in het ontwerpen van de cabine als ‘mobiel kantoor’.
Op de neer te klappen rugleuning van het linker gedeelte van de bij-
rijdersbank zit bijvoorbeeld een draaibaar plateau waar je een tablet
of laptop makkelijk even kwijt kan. Handig is ook dat de mobiele
telefoon draadloos op te laden is.
VERBRUIK
Onze Master Red Edition was voorzien van de 2.3 liter dCi-dieselmotor,
met een dubbele turbo en maar liefst 180 pk, de sterkste versie. Om
kracht zitten we dus niet verlegen. De zesgangs handbak vormt een
prima koppel met de motor, al prefereren wij toch een automaat. Mooi
is wel dat de motor een start-stopvoorziening heeft. Dat scheelt brand-
stof als je veel in de stad rijdt. Wij reden voornamelijk op de snelweg
en kwamen niet verder dan een verbruik van 1 liter op 11,9 km. En dat
met een maximumsnelheid van 100 km/h. En dan was de laadruimte,
toch een niet te onderschatten onderdeel van de bedrijfswagen, tij-
dens de test ook nog leeg.
ACHTERIN
Onze Master kwam naar de redactie in een L2H2-confi guratie, met een
wielbasis van 368 cm. Dat betekent een laadvolume van dik 10 kuub.
Het laadvermogen bedraagt 1.551 kg. De Master Red Edition mag
2.500 kg aan getrokken gewicht aan een eventuele trekhaak hangen.
De laadruimte was overigens netjes betimmerd en voorzien van led-
verlichting, plus achterdeuren die 270 graden open kunnen. Overigens
allemaal onderdeel van het optionele Pack Delivery.
De Renault Master Red Edition is een prima bestelauto, echt een type
harde werker. Zijn stoere uiterlijk zorgt voor veel aandacht, maar niet
iedereen is van die opsmuk gediend. Alle (dure) optische extra’s waar-
mee hij verfraaid is, kun je ook weglaten en dan doet hij zijn werk nog
net zo goed.
besteller
5. Dit scherm van het Rear View Assist-systeem biedt goed zicht op
alles wat zich achter de auto bevindt.
6. De Renault Master mag dan wel een heel stoer uiterlijk hebben, hij is
bovenal gewoon een harde werker.
Specifi caties en metingen
Merk Renault Trucks
Type Master
Motor 2,3 l Twin Turbo Euro VI-D TEMP
Inhoud (cc) 2.299
Vermogen (pk) 180
Koppel (Nm/toeren) 400/1.500
Transmissie zes versnellingen, handgeschakeld
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 555 x 207 x 250
Wielbasis (cm) 368
Laadruimte lxbxh (cm) 312 x 175 x 189
Tilhoogte (cm) 55
Eigen gewicht – leeg (kg) 1.949
Nuttig laadvermogen (kg) 1.551
Max. aanhangergewicht (kg) 2.500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 65,9
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) 69,9
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 9,66
Acceleratie 80-100 (km/h) 4,08
Brandstofverbruik (1 l/km) 1 op 11,9
Emissieklasse: Euro VI D TEMP
CO2-uitstoot WLTP (gr/ km) 254
Prijs vanaf (€) 30.140,-
Prijs zoals getest (€) 43.885,-
Prijs exclusief BTW/BPM
50-51-52-53_bestellerrenault.indd 52 14-10-20 09:36